Nå var tiden inne
I sin nye roman Vrakeren tar Lars Saabye Christensen oss med til sin barndoms gate på Frogner.
– Det er første gang at jeg bruker den gaten og bygården jeg selv vokste opp i, til og med leiligheten, så bevisst og detaljert i en roman. Det betyr ikke at jeg skriver selvbiografisk, men jeg ville se hva som skjedde hvis jeg la fortellingen så nært som mulig opp til min egen erfaring, eller snarere, mine egne steder. Så romanen er både en fortsettelse og et brudd. Jeg har jo også benyttet sjansen til å etterforske litt i mitt eget forfatterskap i boken, det har vært utfordrende og ganske moro. Man tror ofte at hver roman er et vendepunkt. Når jeg fyller jeg 70, må det imidlertid være et slags vendepunkt også, nå har jeg ikke noe valg! smiler Lars Saabye Christensen.
Gabels gate 19 var dessuten en veldig anvendelig gate. Fra leiligheten ser forfatteren over på Gabelshus hotell – hvor han i likhet med sin hovedperson Jørgen Ribe jobbet som pikkolo i unge år.
– Jeg er veldig glad i hoteller, det har jeg vel vist i hele forfatterskapet mitt. Så det passet til denne romanen, og tiden var inne. Jeg husker oppveksten min i denne bygården som beskyttet og fin, og morsom, og med mystiske naboer, som det alltid er i bygårder. I boken bygger jeg på denne atmosfæren, men uten de biografiske karakterene, sier han.
Bananen på taket
Vrakeren begynte med Jørgen Ribe, en klassisk skikkelse fra Saabye Christensens litterære verksted. Forfatteren ville se hva som hendte med ham da det flyttet inn en helt ny og annerledes gutt i gården hvor han vokste opp. Da fortellingen var ferdig, var Saabye Christensen utilfreds.
– Jeg ble nysgjerrig på min egen fortelling; hva er sant, hva er usant, hva er troverdig, hvordan oppfører karakterene seg egentlig? Så jeg bygget resten av romaner rundt en etterforskning av den lille oppvekstromanen som ligger inni der. Jeg er en tradisjonell forteller, og dette er en helt klassisk roman fra min hånd, men litt annerledes; den er også en lek med biografigenren, hvor jeg undersøker, nærmest med pinsett, min hovedperson. Dessuten hadde jeg så innmari lyst til å skrive om bananen nede på Filipstadbrygga. Den bananen på taket var et symbol da jeg vokste opp. Jeg tenkte, der mangler det en liten fortelling!
Vennskap mellom gutter
Jørgen Ribe vokser opp i et godt hjem, men i dette tilfellet et spissborgerlig hjem, med ordbøker, språkregler og den slags.
– Jørgen befinner seg oftere i sitt eget tankeliv enn i den faktiske verden. Det er noe av det som på godt og vondt fører ham til litteraturen. Samtidig har han en lengsel i seg som er fullstendig uforløst, og som blir antent når denne fremmede fransk-norske gutten flytter inn i gården hans. Temaet i mine romaner er ofte vennskapet mellom unge gutter, og vennskapet her er veldig spesielt, og vanskelig, med både lojalitet og frykt, og sannsynligvis erotikk. Carl er også en ensom gutt, med et dypt sår i seg, han prøver å bøte på dette med sin ganske hensynsløse oppførsel, og er ekstrem av natur, bestemmende. Mens Jørgen er mer moderat i sitt vesen, og en lydig gutt. Det er en både god og farlig kobling mellom disse to guttene, hvor de utløser det beste og verste i hverandre, sier saabye Christensen.
Drivkraften i romanen er den uløste menneskelige floken, som er smertefull og vanskelig å nærme seg for alle involverte. Den mystiske Bendik er også del av dette; en oslogutt av fin familie, med Oslos beste sommerjobb, badevakt på Frognerbadet. Men som etter en tragedie må gjøre en snuoperasjon, fordi han ikke klarer å leve med det som hendte.
– Spørsmål jeg nærmer meg i denne romanen er hvilke historier forteller vi om oss selv? Og er de sannferdige og troverdige? Hvilke hensyn tar vi til andre når vi forteller om oss selv? Og hvem forteller sannheten, kanskje alle gjør det?
Slottet i en fyrstikkeske
Saabye Christensen ble også veldig interessert i denne faren som skulle bygge verdens minste modell av det norske slottet oppe på loftet.
– Det er nesten en karikatur på hvordan det er å skrive en roman. Man lager en modell av verden, men den kan aldri ligne helt, det er et annet materiale, og en annen logikk, men du skal prøve å få det til å ligne litt likevel. Jeg har alltid hatt godhet for og sans for mennesker som er besatt av noe, enten det er en hobby, noe de samler på eller gjør, og dette som faren driver med er jo en eksistensiell utfordring for ham. Det går plutselig opp for Jørgen at faren vil jo ikke egentlig bli ferdig. Det er ingenting som er mer skremmende enn å bli ferdig. Så hele dette litt komiske og også nesten patetiske arbeidet han har der oppe, og som folk ler litt av, det er jo dødsens alvor, og det blir på en måte en parallell til den farlige leken som foregår nede i kjelleren, bare på et mer sivilisert vis. Og litt mer tidkrevende.
Til stede i egen roman
I likhet med Saabye Christensen ble Jørgen Ribe en av landets største forfattere. De gikk på samme gymnas, debuterte i samme tidsskrift, de er begge glad i ordbøker. Men Saabye Christensen har aldri hoppet fra 10-meteren i Frognerbadet.
– Det er klart at jeg er til stede i romanen i mange slags forkledninger, sosialt og geografisk, og også i en kunstnerisk sammenheng. Jeg siterer jo meg selv, for pokker. Når jeg skriver om Jørgen Ribe, leker jeg med mitt eget forfatterskap. Og Jørgens gymnastid er en viktig del av fortellingen, der høster jeg rikelig av mine egne erfaringer fra samme skole. Jeg har også tatt sjansen på å nevne mine kjære lærere med sine navn.
Som Jørgen fikk den unge Lars en oppvåkning da lærer Mo introduserte ham for diktet
Jeg ser av Sigbjørn Obstfelder på realskolen. Et svært rørende øyeblikk i romanen.
– Det diktet har betydd så uendelig mye for meg siden jeg var tenåring, det å plutselig kunne kjenne seg igjen i en følelse, eller en posisjon, av å stå utenfor noe fremmed. Og det samme skjer med Jørgen. Der kommer jeg nok til syne med hud og hår, sier Saabye Christensen.
Av Trude Løtvedt
Til toppen