Thriller i luften
Den internasjonale suksessforfatteren Clare Mackintosh har satt pris på mer tid hjemme med familien i året som har gått. Men hun har begynt å lengte etter flyplasser og hotellrom. Som gjest på Krimfestivalen 2021, på skjerm fra hjemmet sitt i England, forteller hun at det var nettopp en reise som ble starten på hennes nye kriminalroman Gissel.
– Ideen kom da jeg satt på et fly. Det var en lang tur på rundt 15 timer og det var virkelig lenge å være i luften. Vi er så vant til å være «logget på», å vite hvor alle er og hva de gjør til enhver tid, så det føltes veldig rart å være der og ikke ha kontakt med omverdenen. Så sa en venn av meg som er pilot, at fly er som byer i luften, der folk blir født, blir syke og dør. Og denne følelsen av et fullstendig lukket samfunn i et fly, det snakket til meg, sier Mackintosh.
I Gissel møter vi en liten familie på tre: flyvertinne Mina, politimann Adam og deres fem år gamle datter Sophia.
– De er faktisk en ganske vanlig familie. Og akkurat det er noe jeg liker å gjøre, å skrive om vanlige folk som havner i uvanlige situasjoner. Både Mina og Adam har noen hemmeligheter som ikke har vært bra for dem. Også er det Sophia. Hun en nydelig, smart, men også utfordrende datter. Hun har spesielle behov, kanskje autisme, selv om det er uklart i boken. Men det legger et ekstra press på foreldrene og på deres forhold. Vi møter dem når Mina drar på denne spesielle flygningen.
Et vanskelig valg
Flygningen hun refererer til er den første direkteflyvingen fra London til Sydney. Den skal visstnok finne sted i virkeligheten også, forteller Mackintosh til Krimfestivalen.
– Jeg vet ikke når. Men det har vært gjort en rekke forberedelser. Akkurat som i boken min. Dette er en reise som har medias oppmerksomhet og vil skape overskrifter. Men i Gissel kommer jo disse overskriftene av helt andre grunner enn man skulle ønske.
Mackintosh sier at det er vanskelig å vite hvor mye hun kan fortelle for å ikke røpe for mye. – Men jeg tror vi kan si at Mina mottar en anonym henvendelse i løpet av flyturen, fra en av passasjerene. Det blir klart at denne passasjeren har planer og vil involvere Mina i dem. Så Mina må ta et valg. Redder hun livene til alle på flyet, eller livene til sine kjære der hjemme – mannen og datteren?
Sammenlignes med Agatha Christie
Clare Mackintosh er ikke overrasket over sammenligninger med Agatha Christie og hennes lukket rom-mysterier.
– Jeg elsker det! Da jeg skrev Gissel hadde jeg en lapp på datamaskinen min der det sto Mord på Orientekspressen møter Con Air. Så det er der boken er. Det er en moderne versjon av det klassiske lukket-rom mysteriet. De mistenkte er der sammen med deg, men du vet ikke hvem du kan stole på. Og du kommer ikke unna. Det gir en Titanic-følelse.
I tillegg til å være en nervepirrende historie om en flykapring, er Gissel også en bok om mødre og barna deres. Det er et tema Mackintosh har skrevet om før.
– Det virker som jeg alltid kommer tilbake til det temaet, selv når jeg ikke har planlagt det. Men vi har alle noen i livet vårt vi er villige til å beskytte med alle midler. Det kan være et barn, en bestevenn eller en slektning. Jeg jobbet i politiet i mange år, og det lærte meg, mer enn noe annet, at vi er alle kapable til å gjøre forferdelige ting, hvis noen bare trykker på de riktige knappene.
Se mennesket
Forfatteren utfordrer gjerne de som selv tenker at de aldri kunne tatt livet av noen.
– Jeg er en person som setter moral høyt, en som aldri vil skade noen. MEN. Jeg kan absolutt se for meg situasjoner der jeg kan bli drevet til å utføre forferdelige handlinger for å beskytte andre. Akkurat det et er et område jeg liker å utforske.
Det gjør hun også i den nervepirrende thrilleren Gissel, der hun i tillegg er opptatt av å se menneskene på begge sider av en sak.
– Like fullt som jeg tror alle gode mennesker har det i seg å gjøre fæle ting, så tror jeg de «slemme» har det i seg å være gode og varme og kjærlige. Som gruppe kan de være terrorister, men enkeltvis er de noe mer. De har familie, og en grunn til å føle som de gjør, og til at de har havnet der de er. Det handler om å se menneskene som mennesker. Det forsøker jeg å gjøre i Gissel. Alle passasjerene har en historie, og jeg ville fortelle disse historiene. Jeg ville på en måte menneskeliggjøre denne gissel-situasjonen.
Av Sarah Natasha Melbye
Til toppen