Forfatter: | Karin Fossum |
Innbinding: | Innbundet |
Utgivelsesår: | 2013 |
Antall sider: | 224 |
Forlag: | Cappelen Damm |
Språk: | Bokmål |
Serie: | Konrad Sejer |
Serienummer: | 11 |
ISBN/EAN: | 9788202421373 |
Kategori: | Krim og spenning og Krim og mysterier |
Forfatter: | Karin Fossum |
Innbinding: | Innbundet |
Utgivelsesår: | 2013 |
Antall sider: | 224 |
Forlag: | Cappelen Damm |
Språk: | Bokmål |
Serie: | Konrad Sejer |
Serienummer: | 11 |
ISBN/EAN: | 9788202421373 |
Kategori: | Krim og spenning og Krim og mysterier |
Hun leker seg med den menneskelige psyken i bok etter bok. Nå er det den unge moren Carmen Zita som får gjennomgå. Karin Fossum er tilbake med nok en overbevisende roman.
Karin Fossum skriver det som mange kaller krim, men som er seriøse psykologiske romaner. Det handler aldri om kompliserte plot og intriger. Leser du Karin Fossum, er du på fra første side. Det sies at det enkle er det beste, og hun kan kunsten å skrive enkelt om kompliserte sinn. I den ellevte Sejer-romanen er det store spørsmålet ikke hvem som er skyldig, men hvorfor?
Downs syndrom ...
Befriende enkle scener og et smalt persongalleri. Carmen og Nicolai, mor og far på 17 og 19 år til en liten gutt på 16 måneder. Lille Tommy er akkurat som andre gutter på hans alder. Bortsett fra at han har Downs syndrom. De bor idyllisk til, i et lite hus ute i skogen, like ved Damtjern. En dag er Tommy sporløst borte, og Carmen finner ham druknet ved brygga. Fortvilet prøver hun og Nicolai å gjenopplive sønnen deres uten å lykkes. Det er i hvert fall det hun forklarer når Konrad Sejer ankommer åstedet.
Den vage følelsen
Når Sejer tar fatt på etterforskningen, får han den følelsen han har fått så mange ganger før. Det er noe som ikke stemmer. Carmens måte å takle døden på gir næring til den vage følelsen av at brikkene i den opplagte forklaringen ikke passer. Nicolai på sin side møter den berømte veggen, og vi er vitne til en forstyrret stemning mellom dem etter Tommys drukning. Carmen ser fremover og tømmer hele huset for Tommys leker og klær. Nicolai sørger seg svart over å ha mistet den beste gutten i hele verden.
Sejers egen kamp
Samtidig kjemper Sejer sin egen kamp. En tilbakevendende svimmelhet gjør ham urolig og rastløs. Tankene om at det kan være den samme, snikende sykdommen som felte kona hans for mange år siden. Kreft? Kanskje en svulst som trykker på hørselssenteret? Vondt å tenke sånn når man bor alene og bare har bikkja Frank å snakke med. Han kommer seg til slutt til legen, og får en diagnose. Les boken, og du får hvite hvilken.
En nytelse å lese
To parallelle historier. Lavmælt og mesterlig fortalt. Hele tiden skaper Karin Fossum skarpe og tydelige bilder med språket, det er en nytelse å lese. Og det er bra, for det er viktige etiske dilemmaer som tas opp. Maktkampen i forholdet mellom Carmen og Nicolai tvinger oss til å tenke over de små replikkene, de enkle gjøremålene, som til sammen viser hva slags mennesker vi har med å gjøre, og hvorfor de er blitt sånn. Gradvis avdekkes en sjelden sjelelig ubalanse, og først i siste setning faller siste brikke på plass. Takket være bikkja. Typisk Fossum. Helt genialt. Jeg sier ikke mer ...
Av Bernt Roald Nilsen
Nok en seierDrammens Tidende
Carmen Zita og døden | |||
Bokmål | Ebok | 2013 | |
Carmen Zita og døden | |||
Bokmål | Nedlastbar lydbok | 2013 | |
Carmen Zita og døden | |||
Bokmål | Heftet | 2018 |
Kanskje tatt av dage, tenkte Sejer, kastet i dammen, uønsket av mor. Eller av far, eller av begge i fellesskap, et annerledes barn, en avviker, kanskje i noens øyne, en taper. Et plutselig raseri, en ondskapsfull impuls, et ønske om å ødelegge.
Eller, han så spøkelser ved høylys dag. Døra ut til gården sto åpen. Gutten var uten tilsyn, stabbet seg ut av huset, videre gjennom det tørre gresset på korte, mjuke bein, den beskjedne avstanden fra huset og ned til brygga. Tiltrukket av det glitrende vannet der det lå som et speil.
Jeg er ikke forutinntatt, tenkte Konrad Sejer, men jeg tar absolutt alle mulige ting med i betraktning. Jeg har vært i denne jobben så lenge, det er sånn jeg resonnerer. I denne saken er alt mulig, det var en enkel og klar regel som gjorde at han skjerpet seg. Jeg har mye bitter erfaring, tenkte han, og jeg liker ikke å bli lurt, eller ført bak lyset.
Mens han kjørte, tenkte han igjen på foreldrene sine og alt de hadde gitt ham da han var en liten gutt. Kjærlighet og forståelse, nåde. Oppmuntring og tillit, og kunnskap om det vanskelige livet på godt og vondt. Forsiktig, sa han så, til seg selv, de er antagelig uskyldige begge to.
Men Skarre hadde formidlet en klar bekymring. Nå tenkte han på denne bekymringen og hva den kunne bety. Intuisjonen var jo viktig, og den spilte så absolutt en rolle i all etterforskning. Dette å ha noe på følelsen, en gryende mistanke om at noe var feil. Det kunne være et unnvikende blikk, eller en merkelig distanse til det som hadde hendt. En kropp som ikke ville falle til ro, urolige nervøse hender, en monoton stemme når vedkommende skulle forklare seg. Hendelsesforløpet servert som en utenatlært lekse, en slags planlagt versjon. En hånd stadig opp til øynene, for å tørke imaginære tårer, eller for den saks skyld, virkelige tårer. Fordi alt hadde gått så galt, med eller uten skyld. Eller skrekk fordi en følelse var blitt til katastrofe. Nå dreper jeg deg, for dette er helt utålelig. Orker ikke dette barnet, takler ikke dette barnet, sånne umulige følelser. Alle disse forskjellige tegnene på løgn. Og så dette som stadig vendte tilbake til ham som en dyster bekymring.
Barnet hadde Downs syndrom. Derfor også, denne uroen, at noe var feil. Selv om statsadvokaten selvfølgelig utelukkende forholdt seg til sakens fakta, var denne magefølelsen likevel uhyre viktig. Den hang sammen med all erfaring de begge hadde etter mange år ved kammeret. Skarre hadde merket seg noen mistenkelige nyanser, som han kanskje ikke kunne sette ord på, men Sejer tok ham alltid alvorlig fordi han var skarp. Og ganske god når han gjorde sine observasjoner. Et foreldrepar satt på kammeret og gråt sine modige tårer. Var de tynget av sorg og savn, eller var de tynget av sjokk og panikk fordi de var skyldige?