Fredagsmøtene (Innbundet)

Forfatter:

, og

Tiril Broch Aakre (Oversetter)

Hilma af Klint har bergtatt mange med sine fargerike bilder. Fredagsmøtene er en medrivende historisk roman om en helt uvanlig og spennende kvinne!

Stockholm, sent på 1800-tallet: Fem svenske kvinner treffes hver fredag til åndelige sammenkomster hvor de diskuterer og maler. En av kvinnene er Hilma af Klint, en pioner innenfor abstrakt malerkunst. Men bildene blir etter hvert stuet bort, og Hilmas navn blir glemt. Over hundre år senere arbeider kuratoren Eben Eliott med en utstilling av Hilma af Klints bilder i New York. Dette leder ham inn på en snirklete vei bakover i tid, som vekker spennende spørsmål rundt kunsten og kvinnene. Hvem var De fem? Og hva gjorde de egentlig på sine fredagsmøter?

Forfatter: , og
Innbinding: Innbundet
Utgivelsesår: 2023
Antall sider: 304
Forlag: Cappelen Damm
Språk: Bokmål
Originaltittel: Friday Night Club
Oversatt av: Aakre, Tiril Broch
ISBN/EAN: 9788202722043
Kategori: Romaner
Omtale Fredagsmøtene

Hilmas vakre verden

Fredagsmøtene er en spennende og gripende historisk roman om den begavede, gåtefulle Hilma af Klint – og om fem venninner som snur opp ned på kunstverden for over hundre år siden.

De fem kvinnene tror verden er større enn det vi opplever med våre sanser. Og de lever i en annen tid, dominert av menn. Vi er i Stockholm på slutten av 1800-tallet, der kunstneren Hilma af Klint og hennes kreative venninner møtes ukentlig til sine spirituelle seanser og åndelige møter. Kvinnene som kaller seg De fem er skribentene Mathilda og Sigrid, og kunstnerne Anna, Cornelia og Hilma. Før har de malt og skrevet om virkeligheten, nå opplever de en ny, spirituell dimensjon, som er en viktig del av kunstnerlivet på den tiden. Hilmas sanselige opplevelser gjør at hun i det skjulte begynner å lage kunst som ikke skal forestille eller etterlikne fysiske gjenstander. Kvinnene er de første kunstnerne som maler abstrakte bilder.

Sterke, søkende kvinner
De Fem kjemper mot tidens ånd, selv om det er en storhetstid for spirituell søken. Kunstverden handler om menns realisme, og de fem kvinnene møter motstand blant sine nærmeste, innen kunstens verden, og seg imellom. Men de lar seg ikke stoppe. Høsten 1906, i en alder av 44 år, maler Hilma, ved hjelp av venninnene og en høyere, åndelig kraft, sine første abstrakte malerier. Dette er fargerike, enorme bilder på opptil 2 x 3 meter, fulle av geometriske figurer, mystiske symboler og tegn. Hele gulvet i Hilmas atelier og leilighet ble tatt i bruk. Lille, vevre Hilma på 157 cm og hennes venninner satt i lange perioder på knærne og jobbet.

Ebens dilemma
På et annet tidsplan i romanen, i vår tid, følger vi kurator Eben Elliot, som har ansvaret for en utstilling på Guggenheim-museet i New York. Når utstillingen må avlyses, har han veldig liten tid til å finne en alternativ, aktuell kunstner. Han leter, og drar til Stockholm, der han møter gamlekjæresten Blythe. Hun er kunstekspert, og svært opptatt av Hilma af Klint og De Fem, som Eben så vidt har hørt om.
Det er en grunn til at Eben har hørt lite om Hilma. Når Hilma dør i 1944, sier hennes testament at bildene ikke må vises før tjue år etter hennes død. Hun mente tiden ikke var moden. Bildene stues vekk i enda noen tiår. Når Eben hører om dem, er de nettopp gjenoppdaget.

Gammel kjærlighet blusser opp
Eben treffer igjen sin ekskjæreste Blythe, og gamle følelser blusser opp. Men er hun interessert i det? Blythe har gjort sine egne valg etter at forholdet var over for mange år siden, og lever etter Hilmas af Klints eget motto: Hvis et menneske ikke tjener sannheten, er livet en farse. Gjennom Blythe får Eben høre hvem De Fem var, hva de gjorde på fredagsmøtene, og han innser at han må gjøre hva han kan for å få stilt ut Hilmas bilder i New York. Men – hva med forholdet mellom han og Blythe?

Mystikk, vennskap, kjærlighet
Det var utstillingen på Guggenheim i New York i 2018 som inspirerte forfatterne Alyson Richman, M.J. Rose og Sofia Lundberg til å gi De Fem nytt liv i romans form. Historien flyter naturlig og fint, og sentralt i Fredagsmøtene står vennskap og kreativitetens magi. Denne romanen er en godtepose med mange ingredienser som gjør den verdt å lese: En fortelling som betyr noe, hemmeligheter og mystikk, og sist, men ikke minst kjærligheten, både til mennesket og den grensesprengende kunsten som Hilma af Klint er blitt så kjent for.


Av Bernt Roald Nilsen

Til toppen

«En tvers igjennom nydelig roman.»
Njurundabladet, Sweden

Andre utgaver

Fredagsmøtene
Bokmål Ebok 2023
Fredagsmøtene
Bokmål Heftet 2023
Fredagsmøtene
Bokmål Nedlastbar lydbok 2023

Flere bøker av Sofia Lundberg, Alyson Richman og M.J. Rose:

Intervju

Den gåtefulle Hilma

Vi tok en prat med Sofia Lundberg om hvordan det var å skrive kollektivt om fem kvinner i et helt spesielt kunstnermiljø i Stockholm. Underveis i arbeidet fikk forfatterne følelsen av at Hilma var med – da rare ting begynte å skje … 

Hva inspirerte dere til å skrive Fredagsmøtene?

Alyson Richman besøkte Hilma-utstillingen på Guggenheim i New York i 2018, og ble fascinert av de vakre bildene. Der var det et foto av Hilma, og bildeteksten sa at hun samarbeidet med fire andre kvinner, og at de traff hverandre hver fredag på spirituelle møter. Alyson ville finne ut hvem de andre fire var, og hvilken betydning de hadde hatt for Hilmas kunst. Hun tok kontakt med MJ Rose, som har skrevet mye om spiritualisme, og så med meg. Vi hadde nettopp truffet hverandre på en litteraturfestival i Oslo. Jeg er også selv kunstinteressert. Min morfars onkel var den kjente kunstneren GAN, og det har selvfølgelig påvirket meg å ha en skikkelig kunstner i slekten.

Hva er det med Hilma som fascinerer deg?

Jeg opplever Hilma som en intelligent og begavet kvinne. Hun var interessert i både kunst, forskning og spiritualisme. En nysgjerrig sjel. Dessuten var hun utdannet kunstner med atelier i Stockholm. Hun befant seg i kunstens innerste krets, men som så mange kvinner på den tida fikk hun ikke like mye oppmerksomhet og erkjennelse som sine mannlige kollegaer. Men jeg er like fascinert av de andre fire kvinnene, og hvordan deres fredagsmøter inspirerte og utviklet den kunsten vi kjenner som Hilmas kunst i dag. Vi ville løfte frem kompetansen, kreativiteten og nysgjerrigheten til alle fem. Det ble jo sagt at Hilma arbeidet i det stille og gjemte unna sin egen kunst, men hun var i høyeste grad delaktig i Stockholms kunstverden. Mye tyder på at de mennene som regnes som de første abstrakte kunstnerne, ble inspirert av Hilmas kunst. Ta Kandinsky, for eksempel, noen av hans bilder er så like Hilmas at det neppe kan være tilfeldig.

Hvordan samarbeidet dere tre om skrivingen?

Vi skrev boken under Covid 19. Alt skjedde digitalt, vi hadde daglige samtaler, og utviklet manuset sammen. Jeg skrev mine deler på engelsk, og fikk litt hjelp til å finpusse språket. Til gjengjeld gjorde jeg mye research på svensk materiale. Samarbeidet fungerte utrolig bra, alle tre hadde samme visjon, og det var effektivt å arbeide over tidssoner. Jeg skrev mitt materiale, og sendte det over på ettermiddagen da amerikanerne våknet. Da jeg våknet dagen etter, hadde jeg mottatt deres tekst. Våre arbeidsdager ble rett og slett lengre! Vi leste mye av det som er skrevet om Hilma og utdrag av hennes notatbøker. Jeg snakket også med en slektning, og leste artikler i tidsskriftet Efteråt, som Mathilda var redaktør for. Slik fikk vi tilgang til Mathildas stemme, og Sigrids, hun skrev for tidsskriftet. Vi intervjuet også slektninger til Anna Cassel, Mathilda Nilsson og Cornelia Cederberg.

Romanen har også en kurator i nåtid?

Ja, å ha en karakter i nåtid gir mulighet til å betrakte fortiden med nåtidens kunnskap. I Hilmas notatbøker finnes det for eksempel skisser på et tempel, som minner mye om Guggenheim-museets bygning i New York, de runde spiralformene. Hilma hadde et ønske om at hennes bilder skulle vises i dette templet, og utstillingen som ble åpnet på Guggenheim i 2018 ble den best besøkte i museets historie. Hennes visjon var blitt virkelighet lenge etter hennes død. Det er utrolig at bygningen er så lik hennes skisser, for det er en veldig spesiell bygning.

Spesielle hendelser i skriveprosessen?

Da vi startet fikk vi høre at alle som har arbeidet med et prosjekt om Hilma på et eller annet vis fikk følelsen av at hun var med, og det lo vi godt av. Men etter en tid hendte det rare ting også i vårt prosjekt. Tekster dukket opp, som handlet om akkurat det vi lette etter. Det kunne være en bok som plutselig ble slått opp på en spesiell side der informasjonen var. En gang da vi skrev en scene vi ikke var fornøyd med, gikk skjermen i svart. Da vi fikk den i gang igjen, var hele scenen borte! Der fikk vi svaret, og det var som om det kom fra Hilma. 

Hva slags opplevelse vil dere gi leseren med denne boka?

Vi håper at våre lesere blir inspirert av det fine samarbeidet disse kvinnene hadde, og hvordan store og viktige saker kan komme frem når man arbeider og utvikler kunst sammen på den måten. Vi håper også at leserne vil bli nysgjerrige på og oppsøke Hilmas magiske kunst. Den er virkelig en fryd for øynene. 

Av Bernt Roald Nilsen


Til toppen

Utdrag

En del av Anna tenkte at hun burde være sammen med søsteren den ettermiddagen. Men etter å ha fått vite om Hellströms brev til Hilma, hadde hun blitt nervøs. Hun var bekymret for at venninnen kanskje ville invitere den forbaskede legen i hennes sted. Det var vanskelig å glemme det Hilma en gang hadde fortalt om ham: at han hadde hatt en uavvendelig og uutslukkelig hunger etter henne.
«Han er som en ulv,» betrodde hun. «Han får like stor glede av jakten som av fangsten.» Det glitret i Hilmas øyne, og hun kastet hodet bakover og lo. Anna skjønte at venninnen nøt å holde hans hunger etter henne ved like, og at hun hentet kraft i hans begjær.
«Jeg kommer faktisk aldri til å gifte meg med ham, Anna,» hadde Hilma bedyret gjentatte ganger. Men den gamle flammen lot aldri til å forsvinne helt ut av livet deres. Det kunne gå måneder og år, men så dukket Hellström opp igjen, som en evig mørk skygge, som Anna så inderlig ønsket å drive bort.
Blanchs kafé og kunstsalong i Kungsträdgården hadde alltid vært et av Hilma og Annas yndlingssteder i Stockholm, og det lå beleilig til i underetasjen der Hilma bodde. Rommet fremsto som en arena for underfundige kontraster, med sine elegante hvelv, gipsornamenter på veggene og utsmykninger i belle epoque-stil. Den staselige grunnleggeren, Blanch, var av noen blitt utropt til geni fordi han ved hjelp av sitt trente øye hadde koblet sammen de klassisk utsmykkede lokalene med dagens fremadstormende avant garde-kunstnere. Resultatet var et fasjonabelt etablissement i sentrum av Stockholm, som viste frem et glimt av impresjonistisk malerkunst, noe mange svensker aldri hadde sett før, og som tok imot dem med bekvemme omgivelser og velvære. For ikke å glemme et høyt glass sjampanje.
(…)
«Jeg begynte å bli bekymret for at du ikke skulle komme.» Hilma bøyde seg frem og kysset Anna på begge kinn. «Jeg er glad for at du dukket opp, til tross for det fryktelige været.»
Anna kneppet opp kappen og ristet paraplyen, før hun ga dem til den unge kvinnen i garderoben. Hun kastet et kjapt blikk på Dagens Nyheter, som var stukket innunder venninnens arm.
«Åh, Hilma, hva holder du på å lese nå?» spurte Anna og pekte på avisen. «Enda en artikkel om røntgenstråler?»
Hilma lo. «Nei, om å spalte atomer, faktisk …»
Anna ristet på hodet. «Du er besatt av all denne vitenskapen. Jeg begynner å lure, er du egentlig fysiker eller maler?»
«Kan jeg ikke være begge deler? Jeg skjønner ikke hvorfor ikke alle vil lese alt om disse siste oppdagelsene. Det lærer oss å forstå hvordan alt er forbundet.»

Til toppen