Denne boka viser at det er mange måter å være barnehage på. Ledere og personale i ti barnehager forteller om ulike visjoner, satsinger og pedagogiske valg. Boka gir eksempler på hvordan inkludering og medvirkning kan være sentralt i ulike læringsmiljøer. Den har et flerfaglig perspektiv og et helhetlig læringssyn og viser barnehagenes mange ulike innfallsvinkler til rammeplanen. Samisk barnehage har fått en større plass i denne utgaven.
Rammeplanens faglige og pedagogiske krav til personalet er forsterket etter 2017. Denne reviderte utgaven av Barnehagens rammeplan i praksis gir en god oversikt over rammeplanens verdigrunnlag, formål og innhold og setter dette inn i et barnehagehistorisk perspektiv.
Gjennom erfarne styreres, pedagogiske lederes og assistenters stemmer, viser boka hvilke refleksjoner, dokumentasjoner og observasjoner som ligger bak pedagogiske valg. Til hvert kapittel finnes refleksjonsområder som kan være utgangspunkt for tverrfaglige refleksjoner og diskusjoner.
Boka henvender seg til barnehagepersonale og barnehagelærerutdanningen. Den kan nyttes i ulike emneplaner-, i praksis- og prosjektperioder og som kursmateriell til personalseminarer innen barnehagefeltet. Den henvender seg til alle som er opptatt av barnehagens egenart og barnehagen som pedagogisk samfunnsinstitusjon.
Forfatterne har fulgt barnehagefeltet tett i de siste tretti år gjennom undervisning, forskning, prosjektledelse og veiledning.