Alle skal med! handler om bruk av veiledning som redskap for kompetansebygging i en lærende barnehage. Arbeidet med å ivareta og videreutvikle kvalitet i barnehager er avhengig av personalets kompetanse, og boka belyser sentrale forutsetninger som må være tilstede når alle skal med i arbeidet med å utvikle barnehagekvalitet.
Boka bygger på et interaktivt utviklings- og forskningsarbeid og har en sosiokulturell tilnærming. Resultatene fra forskningsarbeidet er presentert både gjennom faglige drøftinger og gjennom deltakernes perspektiver. Temaene som belyses er kvalitet, ledelse, veiledning, didaktikk og fagspråk. Alt dette ses i sammenheng med hvordan en lærende barnehage kan utvikles.
Hensikten med boka er å inspirere til igangsetting og implementering av utviklings- og forskningsarbeider i barnehager. Målgruppen vil være alle som er opptatt av barnehageforskning, og alle som er opptatt av å iverksette barnehagebaserte kompetanseutviklingstiltak.