Å føre en samtale med barn kan av og til føles som et avhør. En filosofisk samtale er en type samtale som åpner opp for det underlige og interessante i hverdagen. Barna får trening å reflektere, lytte, uttrykke seg og til å ta stilling. Opplegget er enkelt å bruke og gir deg inspirasjon til å sette i gang, planlegge og gjennomføre filosofiske samtaler. Opplegget er engasjerende og nyttig og burde være en del av barnehagens skoleforberedende aktiviteter. Beate Børresen har utviklet metoden. Hun er magister i idéhistorie og førstelektor ved Høgskolen i Oslo, avdeling for lærerutdanning. Tidligere har hun utviklet studiet Filosofi med barn ved HIO og skrevet flere læreverk i RLE og filosofi. Fra 2005 til 2007 ledet hun et nasjonalt prosjekt om filosofi i skolen for Utdanningsdirektoratet. Formålsparagrafen og rammeplanen vektlegger barns mulighet til å utfolde undring og utforskertrang, blant annet gjennom å arbeide med filosofi. Samtalens betydning for barnas medvirkning og utvikling framheves. I tillegg omfatter alle rammeplanens fagområder en rekke filosofiske temaer som språk, kropp, kultur, natur, etikk, samfunn og tall.
Boksen er beregnet på skolestarterne eller femåringene i barnehagen. Den inneholder et metodisk veiledningshefte med innføring i filosofisk samtale og en rekke praktiske eksempler, 40 begrepskort med illustrasjoner, to terninger og en pakke med åtte loggbøker. I loggbøkene vil barnets progresjon vises, samtidig som foreldrene kan få innblikk i hva barnet gjør i barnehagen.