«Tilpasset opplæring» er et grunnleggende prinsipp som skolen er tuftet på. Denne boka belyser tilpasset opplæring ut fra forskjellige perspektiver. Kapitlene omhandler mange temaer, fra hva som kjennetegner tilpasset opplæring i et klasserom der læreren leder det mangfoldet en elevgruppe representerer, til diskusjoner om spesialpedagogikk og ordinær undervisning, muligheter og utfordringer i det flerkulturelle samfunnet, den digitale skolen, oppfølging av flerspråklige elever samt tilrettelegging for elever med høyt akademisk potensial. I tillegg blir prinsippet om tilpasset opplæring identifisert som et bærende element i sentrale temaer som vurdering, læringsstrategier, foreldresamarbeid, relasjonen mellom lærer og elev, og ledelse av skolen.
I denne nye utgaven er alle kapitlene gjennomarbeidet og oppdatert basert på nyere forskning. I tillegg er det kommet til to nye kapitler: Den digitale skolen og Det flerkulturelle fellesskapet. Boka svarer på mange av skolens fokusområder og utfordringer, trygt fundamentert på forskningsbasert kunnskap og aktualitet.
Målgruppen er alle nivåer i utdanningsinstitusjoner, forskere i universitets- og høyskolesektoren og doktorgrads- og masterstudenter og andre som er opptatt av og jobber med tilpasset opplæring i skolen.
Til toppen