Omtale
Systemisk veiledning i profesjonell praksis
Systemisk veiledning i profesjonell praksis gir et bredt grunnlag for veiledningssamtaler innenfor helse- og sosialfeltet og pedagogisk virksomhet. Boka retter oppmerksomheten mot veiledningssamtaler der hensikten er å utforske, utfordre, utvide og utvikle den profesjonelle praksisen. Det dreier seg om samtaler mellom profesjonsutøvere der veilederen har et spesielt ansvar og en definert rolle. Temaer i veiledning er først og fremst arbeid med klienter, pasienter, elever, barn eller foresatte og pårørende. Veiledningen kan også dreie seg om relasjoner til kollegaer, faget eller organisasjonen man jobber i. Ved hjelp av konkrete eksempler gir boka innspill til veiledningens innhold, prosesser, problemstillinger og metoder. Boka retter seg først og fremst mot veiledning av profesjonsutøvere i grupper, men kan også bidra i individuell veiledning, i arbeid med personalgrupper og i veiledning av studenter i praksis. Å lytte og å stille gode spørsmål har en sentral plass i veiledning. I denne nye utgaven har derfor disse temaene fått egne kapitler. Det er også kommet til et nytt kapittel om metakommunikasjon som kan ses som en utvidelse av systemisk grunnlagsforståelse. Inger Ulleberg er dosent emerita i pedagogikk og lærerutdannet med videreutdanning i spesialpedagogikk og hovedfag i sosialpedagogikk. Hun har i en årrekke arbeidet som lærer i ulike skoleslag, og har de siste årene arbeidet i lærerutdanningen ved OsloMet – storbyuniversitetet. Per Jensen er professor emeritus i familieterapi og utdannet psykiatrisk sykepleier og familieterapeut med doktorgrad fra Tavistock Institute i London. Han har arbeidet i psykisk helsevern, og arbeidet i mange år ved masterutdanningen i familieterapi og systemisk praksis på VID vitenskapelige høgskole i Oslo. Forfatterne har gjennom en årrekke praktisert som veiledere, blant annet i helse- og sosialfeltet, i barnehage, skole og i frivillige organisasjoner.