Sy magisk (Innbundet)

Forfatter:

Forfatter:
Innbinding: Innbundet
Utgivelsesår: 2015
Antall sider: 160
Forlag: Cappelen Damm
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202490614
Omtale Sy magisk

60 modeller og 11 grunnmønstre i 100%

Mønstrene kan varieres i det uendelige. Tine Solheim gir deg sine beste tips!

Elsker du å sy eller tenker at "dette har jeg lyst til å prøve", da er dette boken for deg. Tine Solheim viser deg 11 basismønster på tunika, A-fasong kjole, statement skjørt, storskjorte, kjoler til hverdag og fest og kimono med uante muligheter. Her får du ideer til stoffvalg enten det er ensfarget, tykt eller tynt, med eller uten mønster eller rett og slett en kombinasjon. Hva velger du og hvilket uttrykk har du lyst på. Hvordan vil du ha lukningen? Med eller uten glidelås eller knapper, foran eller bak. Til hvilken anledning skal du bruke plagget, hverdag eller fest, klassisk eller bohem? Med Tines gode forklaringer og detaljbilder av plaggene får du inspirasjon til å skape ditt helt unike uttrykk. Mønster i 100% størrelse følger med til alle grunnoppskrifter.

11 basismønstre med mange variasjoner 
Alle oppskrifter har grundige beskrivelser på størrelser (S, M, L og XL). Alt om materialer som stoff, knapper, glidelåser, kvalitet, bredde og lengde og leverandør. Detaljert beskrivelse av fremgangsmåte, klipp, forberedelser og hvordan du syr plaggene.

" Mitt store ønske er at du finner tålmodigheten til å justere disse grunnmønstrene til din kroppsfasong og eventuelt prøvesyr raskt i et billig stoff og retter inn mønsteret. Så skaffer du deg passende stoffer og tilbehør og setter i gang med din kreativitet. Det blir work-out for kreativitetsmuskelen!"
 Tine Solheim

Alle mønstre i 100% størrelse
• Hverdagskjoler
• Festkjoler
• Skjørt
• Tunikaer
• A-fasong kjoler
• Kimonojakker
• Storskjorter
• Vippekjoler
• Bluser

"Hvorfor forandre? Alle har sin egen stil. Når du har funnet den, bør du beholde den."
Audrey Hepburn

Til toppen

Flere bøker av Tine Solheim:

Utdrag

En hilsen fra Tine Solheim

Når jeg tenker på de tusenvis av forskjellige varianter kjoler og antrekk jeg har sydd opp gjennom årene er det egentlig ikke mange mønstre jeg i praksis bruker.
Jeg har opparbeidet meg et bibliotek med grunnmønstre som jeg stort sett benytter som utgangspunkt og gjør de forandringer som trengs for det spesifikke designet. Det er klart jeg fornyer mønsterbiblioteket iht trender. Men innenfor den perioden i motebildet mine kunder stort sett ønsker å følge tendensen er det de samme grunnmønstrene jeg benytter meg av og tilpasser til tross for at kreasjonene kan ende opp helt forskjellig.

Så er det også slik at moten gjentar seg omtrent hvert 25 - 30 år. Jeg leser kritikere som faktisk mener at det er lite nytt å se fra dagens moteskapere annet enn gjentagelser og  kolleksjoner inspirert fra 50 – 60 – 70 – 80- tallet. Nå begynner man sågar å snakke om -90 - talls tendenser på catwalken.
Det er morsomt å ha gode og velprøvde mønstre fra starten av min karriere på -80 tallet. Den gang var det trange, 50-talls inspirerte spiletoppkjoler med draperte hoftepartier og feminine kjoler med vippeskjørt eller sirkelrunde skjørt og trukne belter som var på mote. Slike feminine, mønstrede og fargerike kjoler er nå aktuelt igjen og spiletoppmønsteret mitt er det samme som jeg lagde da jeg gikk på skolen i Paris. Det har jeg brukt til alle brudekjolene vi har sydd som skal ha den fasongen.

Det er 11 forskjellige grunnmønstre i denne boken og til sammen 60 variasjoner av disse. Vi kunne ha laget mange flere, ideene bare strømmer på når vi drar frem lekre stoffer, bånd og tilbehør, og setter sammen nye materialkombinasjoner.
Bruk litt tid på å tilpasse grunnmønstrene til din spesielle figur, prøvesy gjerne et plagg i et billig stoff og foreta rettelsene på papirmønsteret.

Det som er viktig er å mane frem kreativiteten og evnen til å se mulighetene for forandring i de forskjellige mønstrene så du kan lage klær med ditt personlige uttrykk.

Når du skal skape nye kreasjoner, er det 3 forhold som stort sett likeverdig må harmonere: Designet du vil sy, stoffet du har valgt og hvordan det faller, og kroppens former og volum.
Da kan det være lurt å øve seg på det jeg kaller ”kreativ visualisering”.
Jeg har en stor skjerm for mitt indre øye hvor jeg visualiserer både prosjekt, kreasjon og kunde. Det er som en papirdukke som jeg kler på forskjellige kjoler, snitt, former og stoffer. Denne øvelsen gjør jeg også når jeg skal sy til meg selv, og da gjelder det å være bevisst og ærlig i forhold til hvordan man ser ut!

Når en kunde kommer for første gang og presenterer sine ønsker, skanner jeg samtidig kunden, både kroppsform og personlighet, og legger det inn på skjermen. Så ser jeg for meg stoffer, farger, forskjellige varianter av volum, utringning og diverse detaljer som kan være aktuelt og vurderer kledeligheten på kunden. Det er en morsom prosess, jeg gjør det ofte med lukkede øyne, men jeg kan godt se kunden og kjolevariantene for meg med åpne øyne samtidig som jeg snakker med kunden om designet.

For meg har det alltid vært utrolig viktig at kreasjonen, det være seg en drakt/dress, hverdagskjole, brudekjole, kort eller lang selskapskjole eller en beltestakk gir et visuelt og energetisk uttrykk av den personen som skal bruke klesplagget. Da vil kunden føle at plagget harmonerer med hvem hun/han er, føle seg vel og bli glad i det nye antrekket.

Mitt store ønske er at du finner tålmodigheten til å justere disse grunnmønstrene til din kroppsfasong, evt prøvesyr raskt i et billig stoff og retter inn mønsteret. Så skaffer du deg passende stoffer og tilbehør og setter i gang med litt kreativ visualisering. Det blir work-out for kreavititetsmuskelen!
Etter det er det bare å sette i gang å sy dine egne fantastiske kreasjoner som du kan briljere med, for det kuleste er å kunne si ”denne kreasjonen har jeg skapt og sydd selv!”

Lykke til!

Hilsen Tine

Til toppen