Strikking har fulgt meg gjennom hele livet!
Jeg vokste opp med en strikkende mamma som kunne strikke gensere med flerfarget mønster samtidig som hun leste bøker. Noen ganger når hun satt i sofaen om kvelden med et strikketøy, kunne hun duppe av, men strikkepinnene fortsatte å gå… Naturlig nok lærte jeg tidlig å strikke, hun inspirerte meg til å lage egne klær og hjalp meg med å få dem helt ferdige. Hun lærte meg også hvor viktig det er med fin montering av plaggene.
Pappa var billedkunstner og en mester med farger. Fra jeg var liten var det å lage ting, tegne og male noe jeg alltid holdt på med. Under utdannelsen ved Statens Håndverks- og Kunstindustriskole i Oslo ble strikkingen utviklet videre, både innenfor håndstrikk og maskinstrikk. Det var fantastisk å kunne jobbe med supertynne tråder på maskinene og skape egne stoffer. Planen var egentlig å søke på tekstillinjen, men ved besøk på skolen ble jeg mer tiltrukket av kleslinjen, et valg jeg aldri har angret på. Det var noen herlige år med en fin gjeng, masse jobbing og eksperimentering. Vi lagde egne kolleksjoner og arrangerte visninger. I 1985 deltok flere av oss i en designkonkurranse, Certina Creative Challenge arrangert av motebladet Tique. Jeg vant med en håndstrikket jakke i dobbelsidig strikk som en del av antrekket. Premien var to uker i Milano med introduksjon til motehuset Armani. Tique spanderte flybilletter, og vi dro sammen til Milano. Studiene ble avsluttet i 1986 med diplomoppgave som bestod av håndstrikkede og maskinstrikkede plagg, kombinert med en serie sydd i jersey. Det å utvikle design med strikkede stoffer var nå blitt min lidenskap.
Ved siden av studiene jobbet jeg med håndstrikkedesign for Garnstudio og senere også for andre garnleverandører. Jeg designet for ukepressen og magasiner. Ett år leverte jeg design til hvert nummer av Tique. Og i flere år hadde jeg et inspirerende samarbeid med Anne Kolberg i Norsk Ukeblad. Sammen med Kirsti Bræin etablerte jeg designmerket NORI i 1988. Vi hadde stor suksess både med freelancedesign og egne kolleksjoner. Vi deltok på utstillinger, visninger og konkurranser. Blant annet vant vi en rekke av Dales konkurranser om skilandslagets gensere på 90-tallet. Genserne ble enormt populære og flere av disse ble kopiert av store firmaer både i inn og utland.
Høydepunktet i NORIs karriere var da vi ble invitert til å ha egen visning under motemessen IGEDO i Düsseldorf i 1993. Kolleksjonen fikk en fantastisk god mottakelse og mye presseomtale. Og vi fikk avtale med en etablert agent for salg av merket i Tyskland. Vi jobbet noen år med dette før vi i 1996 gikk hver til vårt. Etter dette etablerte jeg designmerket TINDE for å utvikle egne industriproduserte strikkekolleksjoner. Ved siden av fortsatte jeg med freelancedesign, utstillinger og visninger. Blant annet deltok jeg med strikkeplagg på Kjell Torheims jubileumsvisning i 1996, samt ved flere utstillinger/visninger på Kunstindustrimuseet ved kurator Anne Kjellberg og Wenche Thiis-Evensen. Høydepunktet var den store MOTE-utstillingen i år 2000/01 med en storslagen visning i Oslo Rådhus i forbindelse med Oslos 1000 -års jubileum. Etter hvert tok utviklingen av TINDE all min tid, med to kolleksjoner i året og salg til forhandlere i Norge, Sverige, Nederland og Tyskland på det meste. TINDE-plagg kjennetegnes ved høy kvalitet og en avslappet eleganse.
Til toppen