Denne boka skal være en inspirasjonskilde for lærerstudenter, lærere og lærerutdannere i naturfag. Boka gir hjelp til å tolke kompetansemålene i Kunnskapsløftet og inneholder mange eksempler som er knyttet til naturfag fra 1. årstrinn i grunnskolen til videregående skole. Mange av ideene kan brukes direkte eller overføres til andre temaer og aktiviteter. Både eks. og forskningsresultater viser hvordan bruk av grunnleggende ferdigheter kan være nyttige grep for å sikre god læring i naturfag på en motiverende måte. Forfatterne arbeider ved Naturfagsenteret, Universitetet i Oslo. De kompletterer hverandre med erfaringer og kompetanse innen bl.a. forskning, utvikling, undervisning, kursvirksomhet og utallige møter med lærere og elever. Denne naturfagdidaktikkboka tar bl.a. utgangspunkt i erfaringer forfatterne har fått gjennom å holde kurs for naturfaglærere om grunnleggende ferdigheter i regi av Naturfagsenteret.