Denne boken gir innsikt i teori, forskning og erfaring som språk- og leseveiledningsfeltet bygger på. Boken har også mange nyttige ideer og praktiske opplegg til inspirasjon for alle som arbeider med leseopplæring. Den kan med fordel brukes som en håndbok, ikke bare for en språk- og leseveileder, men også for skoleeiere, skoleledelse, lærere, spesiallærere og PPT.
Temaer i boken er blant annet:
Leseplanlegging og kartlegging
Lesing i alle fag
Ordforråd, begrepsforståelse og leseforståelse
Lovverk og skoleleders rolle
Samarbeid med foreldre og SFO
Digitale lære- og hjelpemidler
Spesialundervisning og tilpasset leseopplæring
Språk- og matematikkvansker
Tospråklige elever
Staving og skriftspråk
Lesekurs og storylineopplegg
Forfattergruppen består av dyktige norske og danske fagfolk med spisskompetanse på hver sine felt og med en felles helhetsforståelse.