«Bare ring og spør etter Jane …»
– Boken min handler først og fremst om morsrollen. Om det å ønske å bli mor, og det å ikke ønske å bli mor, samt alle gråsonene imellom, sier Heather Marhall om sin kritikerroste roman Spør etter Jane.
– Enten du velger å få barn eller ikke, er det en stor avgjørelse. Om du vil ha dem, men ikke kan, eller ikke vil ha dem og ender opp gravid. Spør etter Jane handler om alle disse store spørsmålene i kvinners liv, sier Heather Marshall. I boka blir vi kjent med tre kvinner hvis liv er bundet sammen av et forsvunnet brev. Morskjærlighet og et hemmelig nettverk av kvinner som kjemper for retten til å velge, står sentralt.
Ble selv gravid
Marshall ble selv gravid med sitt første barn mens hun skrev boka.
– Mitt barn var veldig etterlengtet, men det kan likevel oppleves litt skremmende å være gravid. Jeg klarer nesten ikke å forestille meg hvordan det er å bli gravid mot sin vilje, å ikke ha bestemmelsesrett over egen kropp med rett til å avslutte svangerskapet om jeg hadde ønsket det. Den tanken er forferdelig. Like forferdelig er tanken om å bli fortalt at jeg ikke får lov til å beholde mitt eget barn, at foreldrene mine, staten og kirken sammen skal ta beslutningen for meg om at jeg må gi fra meg barnet, uansett hva jeg selv vil – som jentene på mødrehjemmene opplevde etter krigen, sier Marshall.
Tvunget til å gi bort barna
St. Agnes’ hjem for ugifte mødre i romanen er fiktivt, men representere de mange ekte mødrehjemmene som fantes i mange land – blant annet Canada – i etterkrigstiden. Nesten 600.000 fødsler ble registrert som «uekte» i Canada mellom 1945 og 1971, og over 300.000 mødre ble tvunget eller overtalt til å overgi barna sine til adopsjon i mødrehjemsystemet. De var offentlig finansiert og hovedsakelig drevet av kirker.
– I årene etter andre verdenskrig var det sterkt press om å utvide kjernefamilien. For de som ikke var i stand til å få egne biologiske familier, var adopsjon et attraktivt alternativ, og det førte til stor etterspørsel etter hvite spedbarn. Fargede mødre ble ikke så ofte sendt til disse mødrehjemmene, da fargede barn ble ansett som mindre ønskelige, eller til og med umulig å adoptere bort, sier forfatteren.
– Da jeg drev research på disse institusjonene i Canada og USA, viste førstehåndsberetningene at de fleste unge kvinnene beskrev tiden ved disse hjemmene på en skala fra moderat ubehagelig til grov mishandling. Jenter ble tvunget til å skrive under adopsjonspapirer, og mange ble fortalt at barna deres hadde dødd. Jeg tok et spesielt bevisst valg i boka om ikke å overdrive det jentene må ha tenkt, følt og opplevd på et sted som St. Agnes’ i 1960-årene, sier forfatteren.
Jane-nettverket
En viktig del av romanen er Jane-nettverket, bygget på en miks av de mange undergrunnsnettverkene som fantes i storbyene rundt om i verden før abort ble lovlig. Slike nettverk finnes fortsatt i dag i land der abort er ulovlig. I Canada ble abort legalisert i 1988.
«Bare ring rundt til legekontorene og spør etter Jane. Da vil du etter hvert finne noen som jobber i nettverket» er oppfordringen en av romanens karakterer får, om hun skulle trenge en trygg abort. Navnet Jane er ekte, hentet fra et nettverk som opererte i Chicago.
– Til alle frivillige i «Jane-nettverk» som har gjort og fortsetter å gjøre store ofre, og som risikerer å bli arrestert eller slått ned for å hjelpe kvinner å få tilgang til trygge aborter: Jeg takker dere fra det innerste av mitt blødende feministiske hjerte. Fordi disse organisasjonene har vært ulovlige, er identiteten til de fleste deltakerne ukjent, men jeg håper at boken min har bidratt til å gi dem en stemme og løfte frem deres enorme bidrag til historien om kvinners rettigheter og menneskerettigheter, sier Marshall.
Redaksjonen
Til toppen