Denne boka er skrevet for fagpersoner i barnehage, skole, pedagogisk-psykologisk tjeneste og barnevern. Forfatterne mener at disse fagfolkene bør snakke mer med barn!
Hvis det er grunn til bekymring for et barn, eller hvis du tror innsikt i barnets meninger og erfaringer kan komme til nytte i ditt eget arbeid, bør du ta deg tid til å ha målrettede samtaler med barn
I de senere årene har det vært mye fokus på barnesamtaler. Barnet begynner etter hvert å få status som en nyttig informant om seg selv og sitt liv.
Boka bygger på SSR-metoden. SSR står for samtaler om sosiale relasjoner. Metoden egner seg til å snakke med barn om hvordan de har det, med utgangspunkt i sosiale relasjoner barnet inngår i. Ulike fagpersoner vil kunne bruke SSR på ulike måter tilpasset sin egen arbeidssituasjon og kompetanse. Metoden vil passe best i samtaler med barn i aldersgruppen ca. 4-12 år, men den kan også tilpasses større barn og bidra til konstruktive samtaler med tenåringer.
I SSR-metoden bruker man konkrete figurer (dukker) som representerer de relasjonene barnet snakker om. Figurene sikrer et konkret holdepunkt for barnet og gjør det lettere for barnet å beholde fokus gjennom intervjuet. Bakerst i boka ligger det ark med til sammen 80 figurer i farger. Figurene kan stanses ut og brukes i intervjuene. Boka har praktisk spiralinnbinding.