Boka viser hvordan læringsmiljøet må legge til rette for å styrke elevenes læring, selvoppfatning og motivasjon. Noe av den viktigste læringen som skjer i skolen, er det elevene lærer om seg selv. Det kan ha betydning for deres motivasjon, innsats, bruk av læringsstrategier og senere utdanningsvalg. Boka tar for seg sentrale spørsmål knyttet til læringsmiljø, læringsstrategier og organisering av undervisning. Den reiser spørsmål om hvordan læringsmiljøet i skolen kan legges til rette for gode læringsprosesser. Spørsmålene drøftes med utgangspunkt i teori og nyere forskning. Denne andre utgaven er oppdatert etter gjeldende lover, forskrifter og bestemmelser, og har et tydeligere fokus på vurdering for læring og et eget nytt kapittel om klasseledelse. Einar M. Skaalvik er professor emeritus i pedagogisk psykologi og forskningsmetode, og Sidsel Skaalvik er professor emeritus i spesialpedagogikk ved Pedagogisk institutt, NTNU. Begge er nå seniorforskere ved NTNU Samfunnsforskning.