Norsk skole har blitt en konkurranseskole hvor kun det som kan telles, teller.
Resultatene av mer enn 20 år med en markedsrettet skole, er nå klare. Vi står overfor en systemsvikt som følge av politiske avgjørelser. Dette har gitt tragiske konsekvenser som blant annet økning i ufrivillig skolefravær, økning i psykiske problemer, mer stressede elever, og en eksplosiv økning i bruken av ADHD-medisiner.
Resultater på nasjonale prøver har blitt offentliggjort, og dermed har det blitt skapt taperskoler og vinnerskoler. Dette har økt presset på lærerne og elevene. Jag etter godt omdømme og bedre resultater har gått på bekostning av verdifull læring. Veien til god læring går ikke gjennom øving til standardiserte prøver, konkurranse og testing. De faglige resultatene viser nemlig at norsk skole ikke har blitt bedre. Vi er fortsatt middelmådig i internasjonal sammenheng.
Lærerne har samtidig fått mindre innflytelse over egen undervisning, blitt vist lite tillit og har måttet spisse undervisningen inn mot det som kan måles. Elevene og skolene er blitt hverandres konkurrenter. Troen på at konkurranse er bra for alle har gjennomsyret skolen. Hvordan kunne det bli slik?
Dette er historien fra innsiden som forteller hvordan resultatjaget og politiske bestemmelser har påvirket elevene og ansatte i skolen.
Det er likevel håp. Det er mulig å skape en skole for alle. Denne boka forteller hvordan.