Til 8.trinnsboka har vi håndplukket åtte forfattere til å skrive hvert sitt kapittel: Kildekritikk, Identitet, Samfunn, Mangfold, Demokrati, Økonomi, Bærekraft og Den digitale verden. Tekstene er skrevet med innlevelse og temperatur, innsikt og engasjement – av skribenter som enten er spesialister på temaet sitt eller dedikerte samfunnsfaglærere.
Hvert kapittel starter med en liten historie. Ved å ta utgangspunkt i en situasjon som virker kjent for eleven, viser vi hvordan – og hvorfor – fagbegrepene er så relevante, og hvorfor det er så viktig å reflektere over årsak og konsekvens. Det trekkes linjer mellom fortid, nåtid og framtid.
Elevene blir invitert til refleksjon, diskusjon og undring gjennom engasjerende tekster og et omfattende spørsmåls- og oppgaveapparat.
Flere av kapitlene har et sideblikk på koronaepidemien. Hensikten er å gi eleven innsikt i hvilke konsekvenser en slik plutselig krise kan få – på alt fra bærekraft og økonomi til samfunnet som helhet. Eleven får også innblikk i en del forutsetninger som er viktige for at et samfunn skal kunne fungere bra. Flere samfunnsaktuelle temaer blir problematisert, deriblant rasisme og flyktningkrise.
Det er viktigere enn noen gang å få elever i ungdomsskolen til å bli engasjert i sentrale samfunnsspørsmål. Da trenger de kilder til kunnskap som gjennomsyres av et tilsvarende engasjement. Formuleringer, vinklinger, fotografier, illustrasjoner, layout; -alt er valgt for at det skal føles relevant for en 13–14-åring.
Boka inviterer elevene til refleksjon, diskusjon og undring gjennom engasjerende tekster og et omfattende spørsmåls- og oppgaveapparat. Dette for at elevene skal bli bevisste og aktive medborgere med god evne til kritisk tenkning.
Til toppen