I denne boken kan du lese om hvordan biljournalister arbeider, deres kilder og yrkesideologi. Boken, som bygger på en studie av bilsidene i Dagens Næringsliv, Dagbladet og Dagsavisen, gir leseren tips om hvordan bilstoffet presenteres, og hvordan det kan analyseres. Forfatteren har intervjuet biljournalister og deres kilder og har analysert utvalgte reportasjer for å belyse journalistenes arbeid. I tillegg deltar journalist- og etikklærer Svein Brurås, journalistprofessor Rune Ottosen og miljøforsker Erling Holden med egne faglige bidrag i boken. I boken anbefales blant annet at det utarbeides egne etiske kjøreregler for biljournalistikk, men som gjerne harmonerer med annen forbrukerjournalistikk. Større innslag av fagkritikk innenfor hele servicejournalistikken er også nødvendig. Forfatteren mener det bør innføres en varedeklarasjon for bilag, temasider og større reportasjer og artikler hvor det forekommer redaksjonell sponsing. Biltestene bør skje av uavhengige organer og være åpne for alle medier. Utdanningen i forbrukerjournalistikk bør også styrkes.