Profesjonell hjelp er et arbeid. Vi gjør noe konkret i den hensikt å være til hjelp for andre. Å yte god hjelp er grunnleggende i helse-, sosial- og velferdsfagene, men hva profesjonell hjelp er og innebærer, er i liten grad diskutert eksplisitt. For å utforske nærmere hva profesjonell hjelp kan være, introduserer forfatterne en modell for helse-, sosial- og velferdsfaglig hjelp bestående av fem grunnpilarer som berører profesjonelt hjelpearbeid. De fem komponentene er
kunnskap, relasjon, kommunikasjon, kontekst og
samarbeid: Forfatterne hevder at ulike kunnskapsformer er likeverdige og spiller sammen i det å kunne yte hjelp relasjonen er avgjørende i alt hjelpearbeidet ulike elementer i kommunikasjon innvirker på relasjonen mellom hjelpsøker og hjelper konteksten får betydning, og tjenestetilbud søker å fange endrede samfunnsmessige utfordringer samarbeid kan etableres og utvikles i ulike relasjoner, sektorer og forvaltningsnivåer Helheten i denne modellen er langt mer enn summen av delene. Å yte god profesjonell hjelp vil derfor si å være konstant nysgjerrig på seg selv som fagperson og på hva som kan være til hjelp for andre. Boken retter seg mot bachelorstudenter i sykepleie, sosialt arbeid, barnevernspedagogikk, vernepleie, radiografi, ergoterapi og fysioterapi. Les anmeldelse av Profesjonell hjelp i Fysioterapeuten.