Politisk kommunikasjon i et nytt medielandskap (Heftet)

Forfatter:

Forfatter:
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2016
Antall sider: 160
Forlag: Cappelen Damm Akademisk
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202479770
Kategori: Medie- og kommunikasjon
Fag: Mediefag, Statsvitenskap
Nivå: Akademisk
Omtale Politisk kommunikasjon i et nytt medielandskap

Sosiale medier har gitt enkeltindivider helt nye muligheter til å bli hørt. I dag kan hvem som helst ytre seg i offentligheten ved hjelp av noen tastetrykk og reise diskusjoner om saker de synes er viktige. Mediesituasjonen har utviklet seg fra å være dominert av massemedier til et langt mer komplekst landskap der ulike stemmer, arenaer, aktører og budskap konkurrerer om oppmerksomheten. Denne nye situasjonen legger til rette for store endringer i politisk kommunikasjon, og påvirker hvordan det blir kommunisert, hva som blir kommunisert, og hvem som deltar i den offentlige samtalen.

Hovedspørsmålet som stilles i Politisk kommunikasjon i et nytt medielandskap er hvordan sosiale medier bidrar til å forme den politiske offentligheten. Har det for eksempel noen betydning at Jens Stoltenberg skriver på Facebook at han gleder seg til kveldens episode av TV-serien Lilyhammer? Hva tenker journalister som er opplært til å være politisk nøytrale, om å dele personlige meldinger i sosiale medier? Bringer nye medieplattformer nye stemmer og nytt innhold inn i offentligheten? Bidrar sosiale medier til mer demokrati?

Boka passer for både studenter og fagfolk som er interessert i hvordan sosiale medier påvirker politisk kommunikasjon.

Til toppen