PISA 2022. Norske elevers kompetanse i matematikk, naturfag og lesing (Heftet)

Forfatter:

, , , , og

Forfatter: , , , , og
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2023
Antall sider: 36
Forlag: Cappelen Damm Akademisk
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202830472
Kategori: Pedagogikk
Fag: Lese- og skriveopplæring, Lærerutdanning, Matematikk, realfag og teknologi, Pedagogikk
Nivå: Akademisk
Omtale PISA 2022. Norske elevers kompetanse i matematikk, naturfag og lesing

Denne rapporten er tilgjengelig i en gratis open access-utgave på noasp.no.

PISA (Programme for International Student Assessment) er en internasjonal, komparativ undersøkelse av 15-åringers kompetanse i matematikk, naturfag og lesing. Hensikten med PISA-undersøkelsen er å vurdere hvor godt elever på slutten av den obligatoriske skolegangen er forberedt på å bruke sine ferdigheter og kunnskaper i de tre fagområdene i videre studier, arbeidsliv og privatliv. Undersøkelsen gjør det mulig å studere hvordan resultatene endrer seg over tid og å sammenlikne resultater på tvers av land. Fra et norsk perspektiv er det særlig interessant å se på likheter og forskjeller mellom de nordiske landene. PISA-undersøkelsen er en del av kvalitetsvurderings­systemet. Det betyr at data og resultater fra PISA inngår som en av flere informasjonskilder for å vurdere kvaliteten i norsk skole. PISA-undersøkelsen har blitt gjennomført hvert tredje år siden år 2000, men ble utsatt fra 2021 til 2022 på grunn av covid-19-pandemien.

Denne rapporten presenterer de første resultatene fra den åttende gjennomføringen av undersøkelsen, PISA 2022, med matematikk som hovedområde. Rapporten er skrevet for et allment publikum, men også for skoleledere, lærere, lærerstudenter og andre som er opptatt av tilstanden i norsk skole.

Til toppen