Vi går alle gjennom overganger i livet: noen små og hverdagslige, andre store og livsforandrende. Hvordan håndterer individet og omgivelsene en overgang? Hvordan forstår vi det som skjer, både før, midt i og etter en overgang? I dagligtalen snakker vi gjerne om overganger uten å tenke så mye på hva vi legger i begrepet. Samtidig vet vi som regel en del om hva en overgang innebærer. Målsettingen med boka er å hjelpe oss å forstå livsførsel i et overgangsperspektiv: å forstå både våre egne og andres overganger. Det som skjer i overganger, er både individuelt og sosialt. Dessuten er hendelsene i overgangene avhengige av de samfunnsforholdene vi lever under. Boka går gjennom ulike overgangsteorier og foreslår måter å bruke denne kunnskapen på oss selv og som en hjelp når vi arbeider med andre mennesker. Teoriene er relevante både i de pedagogiske fagene og i helse- og sosialfagene. Tre overganger framheves spesielt: overgangen fra barnehage til skole, overgangen fra ungdomsliv til voksenliv og overgangen fra arbeidstaker til pensjonist. Boka bruker også eksempler fra skjønnlitteratur og poesi.