Organisering og ledelse av kunst og kultur behandler tema innen organisering og ledelse av kunstinstitusjoner, kunstneriske grupper, festivaler og andre kulturbegivenheter, selvstendige kunstnere og små organisasjoner, nettverk og kunstproduksjoner. Boken tar som utgangspunkt at kunst- og kulturfeltet har spesielle egenskaper som krever selvstendige analyser og teori, men som samtidig bygger videre på generell teori om organisasjon og ledelse.
Organisering og ledelse av kunst og kultur drøfter spørsmål som:
- Hvorfor er det vanskelig å gjennomføre endringer i kunstinstitusjoner?
- Hvordan kan man kombinere høye kunstneriske ambisjoner med sunn økonomistyring?
- Hvordan kan man lede grupper og ensembler kreativt?
- Hvordan kan man lede festivaler og motivere frivillige medarbeidere?
- Hvordan kan man etablere egen virksomhet og overleve i hard konkurranse med andre kunstnere?
- Hvordan kan man organisere og lede nettverk og kunstproduksjoner?
Siden forrige utgave av boken kom, i 2014, har det skjedd en betydelig utvikling av kunst- og kulturfeltet. Ny teknologi, digitalisering, global distribusjon, større konkurranse om offentlige midler og effekter av koronapandemien er viktige elementer her. Alle kapitlene i boken er derfor revidert og gitt ny relevans og aktualitet gjennom bruk av egen og andres forskning.
Nye tema i denne utgaven er kunstnere og kulturarbeideres erfaringer med og mestring av covid-19-pandemien, digitalisering av feltet, lederes handlingsrom i kunstinstitusjoner, evaluering av New Public Management og effekter for kunstinstitusjoner, digital ledelse og bruk av hjemmekontor for kreativitet og estetisk ledelse av teaterproduksjoner, samt ledelse av kreativitet under økonomiske og tidsmessige rammer.
Organisering og ledelse av kunst og kultur er skrevet for studenter og forskere innen organisering og ledelse av kunst og kultur. Den er også aktuell for ledere i kunst- og kulturfeltet, kunst- og kulturarbeidere, og kulturbyråkrater og -administratorer.
Til toppen