Norskdidaktiske klassikere er en samling med tekster som har hatt stor betydning for norsklærere og norskdidaktikken. Tekstene omhandler sentrale temaer i norskfaget, som skriving, lesing, muntlighet, litteratur, grammatikk og sidemål, og de diskuterer hva slags fag norsk er og bør være. Sentrale skikkelser i fagfeltet i dag har skrevet introduksjoner til klassikertekstene og viser hvordan de gir viktige innspill til vår tids norskfag. Boka inneholder også en nyskrevet artikkel om samisk i norskfaget, en tematikk som i for liten grad har vært prioritert i faget. Boka gir et solid grunnlag for å forstå utviklingen av norskfaget og de faglige diskusjonene vi har om faget i dag, og den henvender seg til norsklærere, studenter og forskere i norskdidaktikk. Jonas Bakken er professor i norskdidaktikk og faglig leder av Lektorprogrammet ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, Universitetet i Oslo. Han satt i det faglige utvalget som definerte kjerneelementene i norskfaget, og i 2018–2019 var han medlem av læreplangruppen for norsk og norsk fordypning. Han leder den vitenskapelige redaksjonen i Norsklæreren.