Håkon Bleken (f. 1929) var innom flere stilretninger før han fant sitt eget uttrykk. Det definitive gjennombruddet kom i 1971 med en serie kulltegninger kalt Fragmenter av et diktatur. Siden har han blitt regnet som en av etterkrigstidens fremste billedkunstnere, og han har de siste førti årene vært en av de mest markante skikkelsene i norsk kunstliv. Bleken har hatt en oppsiktsvekkende lang karriere, med en rekke utsmykningsoppdrag. Etter at han fylte 70 år har han skapt et vell av nye oljemalerier og collager, og utstillinger av hans verker roses stadig av kritikerne. Hele tiden har han deltatt i offentlige debatter, for eksempel om kunst og kvalitet, om byutvikling og om bruk av kirkerommet. Samtalene avspeiler møtet mellom en maler og en leser, med dybdeboring i Blekens store interesse for litteratur. Han framstår som en lidenskapelig diktleser, men diskuterer like gjerne verker av Henrik Ibsen, Oscar Wilde, Thomas Mann, Karen Blixen, Tove Ditlevsen og Dag Solstad. Bit for bit avdekkes også Håkon Blekens familiehistorie og sykdomsperioder. Hva betyr det at en kunstner til en viss grad må ha tidens sykdommer? Og hvilke spor har det satt at jødene forsvant fra Trondheim da Håkon Bleken var 12-13 år? Lyset i støvsøylen er et nærgående portrett av en kunstner, som undersøker kunstens forhold til virkelighet. Bokas form tar Blekens kraftfulle billedspråk på alvor, samtidig som samtalene er preget av blekensk humor. Anmelderne mener: «Håkon Bleken viser seg som et engasjert og temperamentsfullt menneske i denne gode samtaleboken.» Sindre Hovdenakk, VG «Livlig og dyptpløyende [...] et verk som blir stående både som en underholdende samtalebok og et viktig kildeskrift.» Frendrik Wandrup, Dagbladet «Det er en råhet i samtalen, som er overraskende, men forfriskende, fordi det bringer oss raskere til kjernen av hva ting handler om. Som i samtalene rundt det å bli eldre og døden. […] Kunsten er naturligvis i sentrum i samtalene, men jeg liker godt at boka rommer hele mennesket Håkon Bleken. Både Bleken og Hverven snakker med en sjelden blanding av myndighet og ydmykhet. Samtalen føler seg frem med en godt definert sans for hvor den skal. Til tross for noen skjønnhetsfeil er nok dette den vakreste intervjuboken med en norsk kunstner jeg har lest.» Kjetil Røed, Klassekampen «Tom Egil Hverven, kritiker i Klassekampen, har åpenbart også vært en samtalepartner som inspirerer Bleken til å tenke nytt og fritt. Det står noe interessant på nesten hver side, en kvalitet langt færre bøker besitter enn man kanskje skulle tro.» Espen Hauglid, Morgenbladet «Ingen bok om ham har vært så full av detaljer og oppsummert like mye av hans liv, i tillegg til at den gir et oppdatert bilde av den aldrende, men høyst levende, produktive, kanskje også stadig jevnt bedre kunstneren.» Per Christiansen, Adresseavisen