Læreplanen er skolens viktigste dokument. Men hvordan er egentlig læring beskrevet i læreplanen? Og hvordan skal fagfornyelsen danne utgangspunktet for planlegging, gjennomføring og evaluering av undervisning? Det er i læreplanen at formålet med undervisningen er beskrevet og målene for elevenes læring er konkretisert. Samtidig har læreplanene variert over tid med ulik utforming, vektlegging og politisk påvirkning. I tillegg gir de både tydelige og underliggende føringer for hvordan staten definerer læring. Forståelse og tolkning av læreplanen er derfor sentralt i lærerutdanningen. I denne boka utforsker forfatterne læreplanen som et styringsdokument. De ser på hvordan læreplanene er utformet i Norden, de presenterer generell styringsteori som kan hjelpe oss til å forstå hvorfor planene ser ut som de gjør, de kobler teorier om hvordan lærerprofesjonsutøvelsen henger sammen med læreplanen, og undersøker om fagfornyelsen gir handlingsrom eller om den begrenser lærere. Boka inneholder også en generell analyse av LK20. Forfatterne av boka er førsteamanuensis Ana Lucia Lennert Da Silva og professor Christina Niemi Mølstad ved Høgskolen i Innlandet.