Elev i skolen 1–7
Mangfold og mestring
May Britt Postholm , Peder Haug , Rune Johan Krumsvik og Elaine Munthe
Forfatter: | Raymond Bjuland , Nina Helgevold og Elaine Munthe |
Innbinding: | Heftet |
Utgivelsesår: | 2015 |
Antall sider: | 120 |
Forlag: | Cappelen Damm Akademisk |
Språk: | Bokmål |
Originaltittel: | Lesson study |
ISBN/EAN: | 9788202470630 |
Kategori: | Pedagogikk |
Fag: | Pedagogikk og elevkunnskap |
Nivå: | Akademisk |
Lærerutdanninger skal kvalifisere for forskningsbasert yrkesutøvelse og gjøre studenter i stand til å bidra effektivt i barnehage- og skoleutvikling. Profesjonell læring er en nøkkelfaktor for slik utvikling, men hvordan kan lærerutdanninger kvalifisere for læring på arbeidsplassen og for forskningsbasert yrkesutøvelse? Og hvordan kan barnehager og skoler arbeide med profesjonell læring på arbeidsplassen?
En framgangsmåte er det som kalles "Lesson Study". Lesson Study er en måte som barnehager, skoler og lærerutdanninger kan arbeide systematisk med i utforskning av praksis og formidling av kunnskap om praksis. I denne boken vil du få innsikt i bakgrunn for Lesson Study og praktiske tips og forslag til hvordan det er mulig å innføre og bruke prinsippene som ligger til grunn for Lesson Study både i lærerutdanning og praksis.
Boken er delt inn i fire deler som kan brukes hver for seg. Første del gir en innføring i hva Lesson Study er og prinsipper som ligger til grunn. I den andre delen, blir Lesson Study i grunnopplæring presentert mer utførlig, med praktiske eksempler og spørsmål til videre arbeid. Prinsippene er også anvendbare i barnehager. I del tre beskrives innføring og gjennomføring av Lesson Study i praksisopplæringen i grunnskolelærerutdanning som et eksempel på hvordan arbeidsmåten kan nyttes i lærerutdanninger. Del fire omhandler forskning og teori som er sentral bakgrunn for profesjonell læring.
Mangfold og mestring
May Britt Postholm , Peder Haug , Rune Johan Krumsvik og Elaine Munthe
Mangfold og mestring
May Britt Postholm , Peder Haug , Rune Johan Krumsvik og Elaine Munthe
Lærerarbeid og læringsmiljø
May Britt Postholm , Peder Haug , Elaine Munthe og Rune Johan Krumsvik