Fokus i denne tredje utgaven er fortsatt lek, opplevelse og læring, med vekt på selvstendighet og medvirkning, og fellesskap og tilhørighet. Bokas siste del tar opp praktisk-metodiske utfordringer.
I forhold til 2. utgave av boka er mange kapitler gjennomarbeidet, bearbeidet og ajourført, mens noen er nyskrevet og andre fjernet. Siste hoveddel om praktisk-metodiske utfordringer er sterkt revidert og noe utvidet.
Boka har forankring i ulike tilnærminger til teori og forskning. Perspektivet barns beste (FNs barnekonvensjon) er tydeliggjort og relatert til nyere syn på barn og barndom, og til perspektivene medvirkning og sosial og kulturell tilhørighet.
Et helhetlig perspektiv på omsorg og lek, og læring og danning som grunnlag for allsidig utvikling er sterkt understreket i de nye formålene for barnehage og skole. Dette er sterkere innarbeidet i denne utgaven. Boka er ajourført i forhold til gjeldende rammeplan og læreplan, og relevante lovverk, og i forhold til nyere internasjonal forskning og litteratur.
Det er viktig å se barnehage og skole i sammenheng, med barnehagen som første ledd i utdanningsløpet. Vekten på barnehage/skole som læringsarena og barns medvirkning bør ikke ses som motsetning til vekt på kvalitet i omsorg for barn, med muligheter til å utvikle trygghet, følelse av tilhørighet og inkludering.
Boka er skrev et for studenter og lærere i førskole og grunnskole. Den er også egnet for studenter i videreutdanning og på masternivå og for andre som arbeider med barn.