Denne boka handler om skolelederutvikling, som foregår gjennom forskende partnerskap, hvor skoleledere og forskere sammen utforsker ledelse av utviklingsarbeid i skolens profesjonsfellesskap. Intensjonen med denne boka er å bidra til kunnskap om bruken av endringslaboratorier som arena og metode for å utvikle ledelse i skolen. Forfatterne har prøvd ut endringslaboratorier som metode i en norsk kontekst. I boka presenterer de relevant forskning, teori, analyser og funn fra forskning på prosessene. De deler erfaringene med en variant som er utviklet for å fungere i ledelse av skoleutvikling, og diskuterer både metodens potensial og utfordringer. Målgruppa for boka er ledere, lærere, ansatte i fylkeskommuner og kommuner, ulike støttetjenester for skoler og nasjonale myndigheter, samt forskere og studenter ved universiteter og høyskoler. Boka kan være relevant også for andre aktører og sektorer som har behov for å utforske en tilnærming til læring på arbeidsplassen, som strekker seg utover kursmodeller. Forfatterne av boka er Ruth Jensen, Hedvig Neerland Abrahamsen, Ann Elisabeth Gunnulfsen og Kjersti Løken Ødegaard fra Institutt for lærerutdanning og skoleforskning ved UiO, og Kristin Helstad fra OsloMet.