I Ledelse som setter spor utdyper Fullan hva han mener skal til for at ledere skal kunne bidra til dype og varige endringer i sine organisasjoner. Boken handler om hva ledere kan gjøre for å skape en skole der elevene beholder sitt engasjement og sin lidenskap for å lære til beste for sine omgivelser og menneskeheten. Forfatteren stiller mange gode spørsmål, og han gir leserne konkrete råd om hvordan de kan forholde seg til utfordringer de står overfor.
Boken er strukturert rundt seks spenningsfelt som Fullan mener ledere må håndtere. Det første handler om hvordan ledere kan kombinere moralske imperativ og oppløftende lederskap. Det andre dreier seg om spenningen mellom innhold og prosess, mens det tredje viser til hvordan ledere må klare å finne balansen mellom egen læring og ledelse av andre. Å se elever snarere som endringsagenter enn som passive konsumenter av kunnskap skildres i det fjerde spenningsfeltet. Det femte omhandler spenningen mellom det å mate og det å bli matet av systemet. Til sist drøftes spenningen som ligger i at ledere må være essensielle aktører i utviklingen på egen skole og samtidig bygge kompetanse og kapasitet slik at de selv blir overflødige i skolens videre drift og utvikling.
Målgruppen for boken er ledere i oppvekst- og utdanningssektoren, lærere, leder- og lærerutdannere samt alle andre med interesse for utdanningsfeltet.