Å lede grupper og team bygger på å anerkjenne og kunne ta i bruk ressursene som er i organisasjonen, i grupper, team og i individet. Gjennom lærende møte- og prosessledelse, støttes grupper og team i skolen i å utvikle kunnskap og undervisningspraksis sammen. De finner kollektive løsninger på utfordringer knyttet til undervisning og læringsarbeid, som gruppen har troen på og kjenner et eierskap til. Et hovedmål med denne boken er å gi metoder og verktøy for modellering, lærende prosessarbeid og innovasjon som er anvendbare i ledergrupper, fellesmøter og teamarbeid i skolen. Dette er bokens hvordan og hva! Den gir også leserne teori og forskningsbasert kunnskap om ledelse av skoler som jobber kollektivt, og det utgjør bokens hvorfor!
Målgruppen er skoleledere, skoleeiere, teamledere på alle nivåer, fagledere, lærere og lærerstudenter som ønsker å øke sin lederkompetanse og sin kunnskap om hvordan de kan få bedre kvalitet ut av samarbeid i grupper og team.
Boken inneholder praktiske eksempler, øvelser, refleksjonsoppgaver og en omfattende metodebank for lærende møter og prosesser. Formålet er å gi flere svar til de mange spørsmålene som skoleledere og gruppeledere stiller.