Denne boka gir en oversikt over både organisatoriske utfordringer og ledelsesutfordringer innenfor helse- og sosialsektoren. Krav om effektivisering, bedre kvalitet, mer styring og riktig prioritering i helse- og sosialsektoren har ført til en sterkere fokusering på ledelse og ledelsesfunksjonen. Forfatteren ønsker her å vise hvordan vi ved hjelp av teorier fra organisasjons- og ledelsesfeltet kan analysere situasjonene som helse- og sosialarbeidere står overfor. I denne andre utgaven er det faglige innholdet oppdatert. Nye emner, som innflytelsesstrategier, virkningen av New Public Management og samhandlingsreformen, er tatt med. Kapitlet om ledelse er utvidet med to teorier om ledelse: leder-medarbeider-utveksling (LMX) og autentisk ledelse. Lean-produksjon i helse- og sosialsektoren drøftes også. Boka henvender seg til studenter på bachelor-studier og i videreutdanninger i organisasjoner og ledelse ved høgskoler og universiteter. Ledere og ansatte i helse- og sosialsektoren vil også ha utbytte av denne boka.