Kunstneriske bevegelser i barnehagen handler om barns, barnehagepersonalets og barnehagelærerstudenters kunstneriske ressurser. Den utfordrer diskurser om bildeskaping, formgiving, kunst og håndverk i utdanning og barnehage. Boka er skrevet til kunnskapsområdet kunst, kultur og kreativitet i barnehagelærerutdanningen.
Boka er gjennomillustrert og viser eksempler på hvordan de yngste barna uttrykker seg i kunstneriske former. Et viktig gjennomgangstema er hvordan estetiske hendelser kan se ut for ett- eller toåringer. Boka reiser debatt om hvordan estetiske læringsprosesser kan være en del av barnehagens omsorg, lek og læring. Hvordan tilrettelegge for de yngste barnas kroppslige og ikke-verbale uttrykksmåter der spontanrabling, kroppslig bildeskaping og lek med rom, form og design inngår? Kunstneriske bevegelser i barnehagen består av fire deler:
• Danning og omsorg i lek og læring
• Improvisasjon i barnehage og utdanning
• Bærekraftige tenkninger i kunstfag
• Verksteder og estetiske læringsprosesser
Boka henvender seg til ledelsen og personalet i barnehagene, forskere innenfor både pedagogikk og kunstfag, barnehagelærerutdannere samt studenter i barnehagelærerutdanningen.