Kroppslig litterasitet handler om egenverdien ved å være fysisk aktiv og i bevegelse gjennom hele livet. Boka bygger på teori om kroppslig litterasitet (physical literacy) fremmet av Margaret Whitehead, og gir en bred forståelse av hvilke muligheter som ligger i en bevissthet om kroppens potensialer. Det handler om mer enn å fremme god helse, mer enn ferdighetslæring, mer enn å trene. Hele menneskets væren i verden er kroppslig, og kroppen har betydning for hvordan vi kommuniserer, og hvordan vi forholder oss til andre mennesker. Gjennom livet dannes vi som kroppslige subjekter. Forfatteren diskuterer hva som bør ligge i begrepet kroppslig litterasitet, og på hvilken måte dette kan være til nytte for lærere i barnehage og grunnskole. Bokas målgruppe er undervisere, forskere og studenter på barnehagelærer- og grunnskolelærerutdanningene. Boka er også aktuell for alle som er opptatt av kropp og bevegelse fra ulike perspektiver, som lek, fysisk aktivitet, helse og daglige gjøremål, men også kropp og bevegelse i samspill og kommunikasjon. Heid Osnes er førstelektor ved Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier ved OsloMet. Hun underviser i faget fysisk fostring og på kunnskapsområdet natur, helse og bevegelse. Hun har blant annet forsket på kroppslig lek og holdt kurs, foredrag og presentasjoner på konferanser nasjonalt og internasjonalt. Hennes faglige tilnærming til kropp og bevegelse fra ulike perspektiver har resultert i flere fagbøker og vitenskapelige artikler.