Livet, havet og døden
Sam Lloyd liker å plassere karakterene sine i umulige situasjoner – for deretter å be dem gjøre umulige valg.
Hvordan begynte det? Hvorfor skriver du?
Jeg elsker å fortelle historier, enten det er rundt bålet eller på puben. Ifølge foreldrene mine fant jeg på historier lenge før jeg kunne lese eller skrive. Da jeg var fem, leste faren min Hobbiten for meg. Jeg ble så besatt av den at jeg fylte utallige skrivebøker med egen gjenfortelling. Jeg fikk mitt første avslag – fra et britisk novellemagasin – da jeg var 15. Ved å skrive kan jeg fortelle historier til folk jeg ellers ikke får møtt i det virkelige liv. Skrivingen hjelper meg også å forstå verden, og karakterene får muligheten til et liv, utenfor hodet mitt. Jeg skjønner det høres litt rart ut …
Inspirasjon til Kjølvann?
I ti år eller mer har jeg båret rundt på to ulike historier. En dag satte jeg meg ned for å se om de kunne kobles på et vis. De to historielinjene endte opp med å bli åpningsavsnittene i første og siste kapittel i Kjølvann.
Minneskogen ble en stor internasjonal suksess og fikk fantastiske anmeldelser også i Norge. Var det vanskelig å skrive thriller nummer to?
Det var vanskelig i starten, fordi jeg prøvde å forandre min naturlige skriveprosess. I Minneskogen kjente jeg hovedpersonen veldig godt før jeg begynte å skrive, men jeg visste lite om hendelsesforløpet. Med Kjølvann prøvde jeg å lage et kart over alt som skulle skje i handlingen på forhånd. Noen måneder senere hadde jeg ikke skrevet noen ting – og var heller ikke kommet nærmere selve romanens hjerte. Jeg forkastet planen, tok tak i åpningslinjen min, og stupte inn. Fem måneder seinere var boka ferdig. Det er en skummel måte å jobbe på, men det er den eneste som funker for meg.
Kjølvann starter med en forlatt båt. Kan du røpe litt mer?
Det åpner med en serie sjokkerende oppdagelser for Lucy Locke, hovedpersonen, den ene mer ødeleggende enn den andre. Etter at Locke-familiens yacht blir funnet drivende på sjøen like før århundrets storm, oppdager Lucy at mannen hennes Daniel sendte ut et nødsignal noen timer tidligere. Enda verre, han hentet barna på skolen før han la ut. En desperat søk- og redningsoperasjon settes i gang. Og så treffer stormen.
Nordmenn kjenner godt farene ved det uforutsigbare havet. Hvorfor valgte du havet som setting?
Som thrillerforfatter vil du plassere karakterene dine i umulige situasjoner, hvor de ikke kan stole på andres hjelp. Seiler du noen kilometer ut fra land, ser verden veldig annerledes ut. Du er ute av syne fra land, ute av syne for alle. De verste forbrytelser kan skje, og sjøen vil svelge bevisene.
Vokste du selv opp på kysten?
Jeg vokste opp nær Southampton, på Englands sørkyst. Oldefaren min jobbet hele livet som kelner for The White Star Line, som drev passasjerskip, deriblant Titanic. Men hans historie trenger mer plass til å fortelle enn jeg har her.
Elegant, overraskende, edgy, grusom, men også vakker – betegner skrivingen din. Hvordan jobber du? Hvordan bygger du spenning? Hvor finner du karakterene?
Det starter alltid med karakterer. Jeg trenger ikke å vite hvor historien ender, men jeg trenger å vite hvem som blir med meg, og bry meg om lidenskapelig om dem før vi starter. Spenningen kommer ikke bare ved å plassere dem i umulige situasjoner, men også ved å be dem gjøre umulige valg. I Kjølvann tok jeg dette helt ut. Jeg kan ikke si hvor karakterene kommer fra, men ved enden av reisen vår sammen føles de like virkelige som deg eller meg.
Av Ida Cleve
Til toppen