For mange som kommer til Norge, er skolesystemet en av de første institusjonene de møter. Hvilket ansvar har skolen for å sikre integrering og hvordan ivaretar de dette ansvaret? Integrering er i utgangspunktet et begrep om individers tilpasningsprosesser til sosiale grupperinger, til ulike institusjoner og til samfunnet. Boken handler om integreringsprosesser som nykommere gjennomgår med fokus på de integreringsprosessene som foregår i skolen og utdanningssystemet. Dette innebærer at vi må se integreringsbegrepet i sammenheng med pedagogiske begreper som danning, utdanning, opplæring og undervisning. Integrering og utdanning er en bok om skole og utdanning, om integrering og utenforskap, om hvordan det oppleves å være ny i Norge, om hva vi kan gjøre for å ta imot dem som kommer til Norge. Andreutgaven er oppdatert og ajourført med ny forskning. Boken er skrevet for pedagogikkstudenter. Line Torbjørnsen Hilt er professor i pedagogikk ved Institutt for pedagogikk, Universitetet i Bergen.