Denne boka handler om informasjon & samfunnskontakt, et fagfelt som tar for seg organisasjoners kommunikasjon med omgivelsene. Denne kommunikasjonen kan ikke bare være en enveisprosess - det vil alltid være møtende trafikk som organisasjoner må ta hensyn til. Boka tar for seg tre sentrale perspektiver som kan brukes for å forstå fagfeltet: systemteori, retorikk og kritisk teori. Den inneholder ingen enkel ABC for praktisk kommunikasjonsarbeid, men skal gjøre leseren bedre i stand til å identifisere, reflektere over og løse utfordringer knyttet til organisasjoners relasjoner til omverdenen. Forfatterne legger dessuten stor vekt på den samfunnsmessige betydningen av informasjon & samfunnskontakt. Et godt hode kan bringe deg svært langt innen yrket, uavhengig av din kjennskap til teoriene som presenteres i denne boka. Vi er imidlertid overbevist om at et godt hode kombinert med det tankegodset som presenteres her, kan bringe deg lenger. Øyvind Ihlen er forsker ved Institutt for medier og kommunikasjon, Universitetet i Oslo, og jobber også ved Avdeling for økonomi, samfunnsfag og informatikk, Høgskolen i Hedmark. Ihlen har mange års undervisnings- og forskningserfaring innen informasjon & samfunnskontakt og har publisert i en rekke nasjonale og internasjonale fagtidsskrifter og antologier. Per Robstad arbeider som høgskolelektor og studieansvarlig for faget informasjon & samfunnskontakt ved Høgskolen i Hedmark, Avdeling for økonomi, samfunnsfag og informatikk. Robstad har mange års erfaring fra kommunikasjonsarbeid og rådgivningsvirksomhet. Blant annet har han jobbet med kommunikasjonskampanjer i den tredje verden og vært kommunikasjonsrådgiver i Statskonsult med spesielt ansvar for krisekommunikasjon.