Omtale
ICILS 2023: Digital kompetanse og algoritmisk tenkning hos norske niendeklassinger
ICILS-studien (International Computer and Information Literacy Study) undersøker fjortenåringers digitale kompetanse og algoritmiske tenkning. Formålet med studien er å kartlegge hvor godt ungdommer er forberedt på studier, arbeidsliv og hverdagen i en digital verden. Studien gjør det også mulig å sammenligne resultater mellom ulike land og studere hvordan utviklingen av digital kompetanse endres over tid, og gir viktig innsikt i hvordan digitaliseringen påvirker skolen.
ICILS har blitt gjennomført hvert femte år siden 2013, og Norge deltok både i 2013 og i 2023. Dette gir oss mulighet til å følge utviklingen av digital kompetanse over tid. I tredje runde deltok også Danmark, Finland og Sverige, noe som gir en unik mulighet til å sammenligne resultater og identifisere likheter og forskjeller mellom disse landene.
Denne rapporten presenterer de første funnene for den tredje gjennomføringen av ICILS, sett med norske øyne, og gir en enkel beskrivelse av hovedresultatene. Rapporten er rettet mot et bredt publikum, spesielt skoleledere, lærere og andre som er interessert i den digitale tilstanden i norske skoler.