Studenter får sin første erfaring med kvalitativ metode gjennom å lese forskning, ikke ved å gjøre forskning selv. Forskning basert på kvalitative metoder er utbredt i profesjonsfaglige studier, og kvalitativ forskning leses av både studenter og profesjonsutøvere. Samtidig er mye usagt om den metodiske fremgangsmåten i kvalitative studier, og de valgene forskere står overfor i en forskningsprosess. Metodekompetanse er derfor viktig, ikke bare for de som selv bruker metodene i egen forskning, men også for de som skal lese, vurdere og ta i bruk slik forskning.
Hvordan forstå og vurdere det metodiske grunnlaget i kvalitative forskningsartikler?
Hvordan avdekke valgene forskeren har gjort ved å lese forskningsrapporter?
Hvordan utvikle kritisk dømmekraft når viktige beslutninger i forskningen er implisitt og innforstått?
Boka er skrevet for å gi lesere av kvalitative studier kunnskap og metodebegreper om prosessen som ligger til grunn for den ferdige forskningsteksten. Fokuset er derfor på hvordan man kan spore og vurdere forskningsprosessen når man leser kvalitative studier gjennom utstrakt bruk av eksempler. Eksemplene er særlig hentet fra kvalitativ forskning innen helse- og sosialfag.
Hvordan lese kvalitativ forskning? er skrevet for bachelorstudenter i helse- og sosialfag, men kan også egne seg for studenter i andre profesjonsfag.
Denne e-boka tilsvarer p-bokas 1. utgave, 1. opplag, utgitt 2014.