Hodejegerne (Innbundet)
roman
Forfatter:
Forfatter: | Jo Nesbø |
Innbinding: | Innbundet |
Utgivelsesår: | 2008 |
Antall sider: | 238 |
Forlag: | Aschehoug |
Språk: | Bokmål |
ISBN/EAN: | 9788203193910 |
Kategori: | Krim og spenning |
Forfatter: | Jo Nesbø |
Innbinding: | Innbundet |
Utgivelsesår: | 2008 |
Antall sider: | 238 |
Forlag: | Aschehoug |
Språk: | Bokmål |
ISBN/EAN: | 9788203193910 |
Kategori: | Krim og spenning |
PRESENTERT AV PÅL ANDREASSEN
Det hadde vært så enkelt for Jo Nesbø å fortsette med suksessen med Norges mest populære krimfigur, Harry Hole. Spesielt etter den utrolige mottagelsen romanen Snømannen fikk i fjor. Men i stedet for å leve opp til en stadig økende leserskares forventninger – både i Norge og utenlands – har Jo Nesbø begått et aldri så lite kjærlighetsbarn av en krimroman om hodejegeren Roger Brown. En liten sprett på 168 centimeter som er den definitive kongen på haugen i rekrutteringsfirmaet Alfa. Med en intervjuteknikk som ligner mer på et regelrett avhør enn et intervju av de potensielle nye toppsjefene han er hyret inn for å plukke ut. Det betyr at alt, absolutt alt om kandidatens profesjonelle og ikke minst private liv avsløres. Til og med hvilke dyrebare kunstverk de har på stueveggen hjemme.
Drømmealliert
Med Ove Kjikerud fra vaktselskapet Tripolis har Roger Brown fått seg en drømmealliert i jakten på dyrebar kunst i private hjem. Kunstverk han sniker seg inn og bytter ut med forseggjorte kopier, mens jobbkandidaten blir utsatt for flere intime spørsmål av Browns kolleger. Det er en helt perfekt og genial ordning helt til han en dag kommer over et tilsynelatende ukjent maleri av 1600-tallsmaleren Peter Paul Rubens, med en antatt verdi på hundrevis av millioner.
Maleriet er eid av hollenderen Clas Greve, som Brown er blitt overtalt av sin kone til å teste ut for toppjobben i teknologifirmaet Pathfinder i Horten. Det er tilsynelatende en perfekt jobb for Greve som inntil nylig har sittet i sjefsstolen hos Pathfinders konkurrent i Nederland, HOTE.
Røverroman
Men Clas Greve har ikke bare en fortid som teknologiekspert. Før han gikk inn i næringslivet, tilbrakte han åtte år i en antiterrorgruppe. En jobb som tok ham verden rundt og som medførte at han ble tatt til fange og ble utsatt for den grusomste tortur. Og hadde Brown vært litt mindre fokusert på tanken om Greves Rubens-maleri og litt mer på hans fortid, kunne han selv kanskje unngått det personlige helvete han snart skal oppleve.
Det er noe klassisk i Nesbøs oppbygning av denne røverhistorien. For det er nettopp det Hodejegeren er, og attpå til en veritabel sådan. Småkjeltringen som plutselig en dag gaper over litt for mye, og bokstavelig talt står med møkk til opp over ørene. Det skal ikke mye fantasi til for å se for seg en filmatisering av denne romanen med sceneskifter fra designerdresser og armbåndsur i millionklassen i hovedstaden, til de dype granskogene nær svenskegrensen hvor Nesbø legger inn et ekstra actiongir.
Det var et magisk øyeblikk. Et forvandlingens øyeblikk. Et slikt øyeblikk hvor man ser alt så klart at beslutninger som før hadde syntes vanskelig, plutselig fremstår som innlysende. Jeg ville bli far, jeg hadde planlagt å fortelle henne det først i kveld, men jeg visste plutselig at dette var det riktige øyeblikket. Nå, her, på selve åstedet, med Rubens under armen og dette vakre, majestetiske treet foran meg. Dette var øyeblikket som skulle støpes i bronse, det evigvarende minnet Diana og jeg skulle ha sammen og ta frem på regnværsdager. Avgjørelsen som hun, ubesudlet, skulle tro var tatt i et øyeblikks klarsyn og uten annen foranledning enn kjærlighet til henne og vårt kommende barn. Og som bare jeg, løven, familieoverhodet, skulle kjenne den mørke hemmeligheten bak; at sebraens strupe var blitt bitt over etter et bakholdsangrep, at bakken hadde vært blodig før byttet ble lagt foran dem, mine uskyldsrene. Ja, slik skulle vår kjærlighet nå befestes. Jeg tok opp telefonen, dro av meg den ene hansken og slo nummeret til Prada-telefonen hennes. Jeg prøvde å formulere setningen i hodet mens jeg ventet på å få forbindelsen. «Jeg vil gi deg et barn, min elskede.» Eller: «Min elskede, la meg få gi deg …»
John Lennons G11 sus4-akkord lød.
«It’s been a hard day’s night …» Så sant, så sant. Jeg smilte oppspilt.
Før jeg plutselig skjønte det.
At jeg hørte det.
At noe var helt galt.
Jeg senket telefonen.
Og fjernt, men tydelig nok hørte jeg The Beatles begynne å spille «A Hard Day’s Night».
Ringetonen hennes.
Føttene mine stod som sementert fast til gråpapiret på gulvet.
Så begynte de å bevege seg i retning lyden mens hjertet mitt slo tunge paukeslag.
Lyden kom fra bak en dør som stod på gløtt mot korridoren på innsiden av stuene.
Jeg åpnet døra.
Det var et soverom.
Senga midt i rommet var oppredd, men hadde åpenbart vært i bruk. Ved fotenden lå en koffert, og ved siden av den stod en stol med noen klær over ryggstøet. En dress hang på en henger i det åpne klesskapet. Dressen Clas Greve hadde brukt i intervjuet. Fra et sted i rommet sang Lennon og Mc Cartney tostemt med en energi de aldri helt skulle finne igjen på senere plater. Jeg så meg rundt. Og knelte. Bøyde meg ned. Og der lå den. Prada-telefonen. Under senga. Den må ha glidd ut av lomma på buksene hennes. Antagelig da han rev dem av henne. Og hun hadde ikke oppdaget at telefonen var borte før … før …