Dette er en nyttig bok for lærere som bruker metoden og leseutviklingsskjemaet i boka God leseutvikling av Herrlin og Lundberg. God leseutvikling presenterer en metode for å kartlegge skoleelevers leseutvikling. Ved en slik kartlegging kan man oppdage hvilke elever som har stoppet opp i sin leseutvikling og som dermed trenger ekstra, individuell hjelp. Til denne undervisningen er God leseutvikling i praksis et nyttig hjelpemiddel.Boka er en lærerveiledning og har samtidig en rekke kopieringsoriginaler til bruk i den individuelle leseoppæringen med elever i de første skoleårene. Materialet, som er utviklet av svenske lærere, er konkret og gjennomtenkt. Det er dessuten norske lærere som har oversatt og bearbeidet boka til norske forhold.
God leseutvikling i praksis inneholder oppgaver til kartleggingen og metodiske tips innenfor leseutviklingsskjemaets fem dimensjoner: fonologisk bevissthet, ordavkoding, leseflyt, leseforståelse og leseinteresse.