I alderen 13 til 17 år gjennomgår de unge store endringer både fysisk og mentalt. Erfaringene viser at mange slutter med idrett i disse årene. En av årsakene kan være at treningen ikke er tilpasset de unges ønsker og behov. Boken gir råd om hvordan man kan skape og bevare gode treningsmiljøer for ungdom. Friidrett for ungdom gir tekniske og didaktiske råd om trening i de ulike friidrettsøvelsene. Friidretten kan dessuten bidra til å utvikle fysiske kvaliteter som styrke, spenst, utholdenhet, hurtighet, samt viktige koordinative egen-skaper som rytme, balanse og reaksjonsevne. Dette er også basisøvelser i svært mange av aktivitetene som drives i skolen. I Friidrett for ungdom presenteres opplegg og organiseringsmåter som passer både treningsøkten og skole-/kroppsøvingstimen. Utprøving av ulike teknikker er viktige læringsmål. I boken gis eksempler på hvordan man gradvis kan tilnærme seg de enkelte friidrettsøvelsene, der utprøving og øving er målet med treningen og undervisningen. Gro Næsheim-Bjørkvik er dosent i kroppsøving og idrett ved Universitetet i Stavanger, og studieprogramleder for grunnskolelærerutdanningen (5.–10. trinn) samme sted. Veslemøy Hausken Sjöqvist er kompetanseansvarlig i Norges Friidretts- forbund, med trenerutdanning og trenerutvikling som særlig ansvarsområde.