Didaktikk
Nye teoretiske perspektiver på undervisning
Nils Rune Birkeland , Stefan Hopmann , Gjert Langfeldt , Jorunn H. Midtsundstad , Tobias Werler og Ilmi Willbergh
Forfatter: | Jon Grythe og Jorunn H. Midtsundstad |
Innbinding: | Heftet |
Utgivelsesår: | 2002 |
Antall sider: | 208 |
Forlag: | Høyskoleforlaget |
Språk: | Bokmål |
ISBN/EAN: | 9788276344110 |
Kategori: | Pedagogikk |
Å få til et godt foreldresamarbeid er en av de store utfordringene et barnehagepersonale til stadighet stilles overfor. Det er da også først i samarbeid med foreldrene at barnehagen kan virkeliggjøre de oppgaver den er satt til å løse. Forfatterne har som utgangspunkt at det i den enkelte barnehage, med sitt ståsted, sitt personale og sine foreldre, er mulig å finne lokale løsninger på hva et godt foreldresamarbeid er. Men selv om foreldresamarbeidet dermed blir forskjellig fra barnehage til barnehage, må alle forholde seg til de samme rammer og retningslinjer.
I boka presenteres en helhetlig modell som vil være til hjelp for barnehagepersonale og foreldre i dette krevende arbeidet, og boka viser hvordan modellen kan anvendes i barnehagen. Margit, Kalpana, Petter og Hanne i «Byggeklossen» barnehage arbeider her sammen med foreldrene for å få til et godt samarbeid ut fra lokale forhold og i tråd med lov og rammeplan for barnehagen. Boka gir faglig kunnskap, grunnlag for å anvende kunnskapene i egen barnehage, og rikelig mulighet til å reflektere over både teori og praksis.
Foreldresamarbeid i barnehagen kan leses av så vel barnehageansatte som foreldre, men er først og fremst tenkt som en grunnbok for førskolelærerstudenter i emnet «foreldresamarbeid i barnehagen».
Nye teoretiske perspektiver på undervisning
Nils Rune Birkeland , Stefan Hopmann , Gjert Langfeldt , Jorunn H. Midtsundstad , Tobias Werler og Ilmi Willbergh