Forfatterne mener at dagens eksamensordninger og metoder må utvikles og suppleres med nye prøveformer. De har hentet impulser og erfaringer fra inn- og utland og presenterer mange eksempler på alternative og utradisjonelle prøveformer innenfor høyere utdanning.
Eksamenssystemet er, nå som tidligere, en sentral institusjon med sterke makt-, symbol- og kontrollfunksjoner. Eksamensordningene har store konsekvenser for så vel den enkelte student, studentkollektivet, lærernes arbeid og virksomhetens indre liv som for de kompetanser som høgre utdanning faktisk gir.
Forfatterne mener at dagens ordninger og metoder må utvikles og suppleres med nye prøveformer. Eksamensspørsmål står ikke bare sentralt i Kompetansereformen, Mjøsutvalgets innstilling, Stortingsmelding nr. 27 og arbeidet med en felles nasjonal karakterskala; det synes å være allmenn tilslutning til ønsket om å gjøre noe med eksamen.
I andre land har man allerede høstet erfaringer med andre prøveformer enn de som benyttes ved våre universiteter og høgskoler. Forfatterne har hentet impulser og erfaringer fra inn- og utland og presenterer mange eksempler på alternative og utradisjonelle prøveformer som bør kunne bidra til å heve kvaliteten innenfor høgre utdanning.