Sannheten kan ha flere ansikter
Mikaela Bley hentet inspirasjon fra sitt eget nabolag da hun skrev thrilleren Død for deg. – Flere familier med vellykkede fasader viste seg å leve med grove livsløgner, sier hun.
Mikaela Bley jobbet tidligere som innkjøper av gode programideer til TV4, nå lever hun av sine egne fantastiske krimideer. Hun debuterte med stor suksess i 2015 med Lykke. Så fulgte tre nye bøker med TV4-journalisten Ellen Tamm i hovedrollen, bøkene er blitt solgt til et tosifret antall land. Nå er Bley her med Død for deg, første bok i en helt ny krimserie med Henrik «The Killer» Hedin i hovedrollen.
Første bok med The Killer
The Killer er en helt ny krimhelt, som har vært nasjonens fotballhelt og proff. Han omskolerte seg til politi fordi temperamentet ble for drøyt på fotballbanen, der de færreste ville møte han i nærkamp. Samtidig er han en omtenksom familiefar og svært opptatt av rettferdighet. I bok nummer én er han i tospann med en av Sveriges beste etterforskere, Leila Kaplan. Og boken handler om det tilsynelatende svært så vellykkede kjendisekteparet Caroline og Gustav.
Falske, vellykkede fasader
–Det er jo faktisk sånn at få forhold er så perfekte som de ser ut til på sosiale medier. Ideen til Død for deg fikk jeg da jeg oppdaget at flere familier med vellykkede fasader i mitt nærmiljø viste seg å leve med grove livsløgner. Samtidig leste jeg om en ustraffet middelklassefar som myrdet hele familien sin i USA. Hvordan kan det være mulig? Jeg leste meg opp på lignende tilfeller og relasjoner, og et frø ble sådd. Frøet ble til historien om Gustav og Caroline – paret som lever «det perfekte livet», sier Mikaela Bley. Når Caroline og de to døtrene forsvinner, får The Killer og Leila Kaplan saken i fanget, og det viser seg snart at ingenting er slik det ser ut til å være.
Ondskap er ofte ikke nok
Mikaela Bley brukte to år på å skrive Død for deg, og som vanlig gjorde hun et solid arbeid med research før hun begynte å skrive. Hvordan kan tilsynelatende vanlige mennesker begå grusomme drap? Årsaken beskrives ofte som ondskap, men det er absolutt ikke tilstrekkelig, ifølge Bley. Hun leste seg opp om kvinnelige mordere da hun skrev serien om krimjournalist Ellen Tamm, og har også forberedt seg kraftig før hun begynte å skrive serien om The Killer.
Må bry seg om karakterene
Hun begynte selv å skrive da hun oppdaget hvordan fantasien kunne ta henne til de skumleste steder. Hun har alltid følt en dragning til mørke historier, og elsker psykologisk krim. Uansett må de bøkene hun leser ha karakterer som hun bryr seg om, drivkraften hennes er at hun må vite hvordan karakterene klarer seg. Når hun selv kjenner at det er noe som mangler, skriver hun om manuset. Nye øyne på teksten er bestandig bra, og så fortsetter hun å jobbe og jobbe og forbedre – helt til hun får en positiv bekreftelse på at hun er på rett vei.
Tolker sannheten forskjellig
–Jeg håper leserne mine kan ta med seg nye perspektiver og tanker om hvordan et forhold fylt av kjærlighet og tillit kan ende i sjelelig forfall, og hvor lett det er å misforstå omgivelser som er basert på ulik arv og oppvekst. Jeg har dessuten forsøkt å vise hvordan Caroline og Gustav plutselig oppfatter sannheten ulikt. Sannheten kan ha flere ansikter. For å finne ut hva som er sannheten og hvem som er skyldig i dette dramaet, må du rett og slett kaste deg over Død for deg, smiler Mikaela Bley.
Av Bernt Roald Nilsen
Til toppen