VINNER AV BOKHANDLERPRISEN 2023 TILDELT ASCHEHOUGS DEBUTANTSTIPEND 2023 VINNER AV OSLO BYS KUNSTNERPRIS 2023 NOMINERT TIL BRAGEPRISEN 2023 NOMINERT TIL LYTTERNES ROMANPRIS 2023 NOMINERT TIL TARJEI VESAAS' DEBUTANTPRIS 2023 Ivor vokser opp for raskt og savner det han aldri har hatt. Med seg har han Marco, Arjan og Jonas. De har ikke så mange andre, men de har hverandre. Og det er ikke skolen, det er byen og gata de vil eie. Synd da at junkien på hjørnet sier til dem: Du kanskje elsker gata, men den aldri skal elske deg. Da vi var yngre er en fortelling om vennskap, sorg, rus og overlevelse i dagens Oslo. Et sjeldent innblikk i et røft miljø, og en intens og rå oppvekstroman fortalt med varme og humor. «Knallsterk debut ... Oliver Lovrenski er årets litterære nykommar.» Knut Hoem, NRK (Terningkast 6) «... en oppvekstskildring som gjør noe med deg ... en enestående debut.» Oda Faremo Lindholm, VG (Terningkast 6) «Øm, rå og morsom.» Morten Ståle Nilsen, Bok 365 (Terningkast 6) «en usentimental skildring av en brutal virkelighet, fortalt med en imponerende vitalitet. Det er glassklart tenkt og skrevet - og rett og slett en sensasjonelt god debut.» Ingrid Åbergsjord, Aftenposten «Kruttsterke meldinger fra gata ... et eksepsjonelt litterært talent.» Ole Jacob Hoel, Adresseavisen (Terningkast 5) «Et fantastisk talent! Unge Oliver Lovrenskis debut vitner om en helt særegen litterær musikalitet ... «Da vi var yngre» er en imponerende stilsikker debutroman ... Det er bare å heie han fram.» Cathrine Krøger, Dagbladet (Terningkast 5) «... genuint urovekkende og gripende.» Carina Elisabeth Beddari, Morgenbladet «... et utbrudd av sjelden energi og selvinnsikt på vegne av sin egen generasjon. (...) En debut som denne kommer knapt en gang i tiåret.» Mode Steinkjer, Dagsavisen «Brakdebut fra kanten av stupet ... Lovrenski utviser en ekstremt lydhør absorberingsevne, og skriver på et energinivå man sjelden ser i norsk samtidslitteratur. ... Resultatet er intet mindre enn en sjeldent spennende debut, fra et oppsiktsvekkende talent.» Leif Bull, Dagens Næringsliv «Som en Lars Saabye Christensens Beatles fra en ny generasjon, er dette en roman som fanger ei tid i livet, i historien, og som setter dype spor i leseren» Sigrid Elise Strømmen, Vårt Land «Botnsolid. Nokre gongar gir ein bokmeldar seg ende over. Med sitt særeigne språk og sitt sterke univers leverer han ein roman som rett ut sagt er fortreffeleg. Takk for utvidinga av ordforrådet!» Ingvild Bræin, Dag og Tid «Lovrenski skriver med fine innslag av humor og kjærlighet for sine karakterer (...) det er blikket til forfatteren, det språklige overskuddet og effektive korthugde scener som er beholdningen. Dette er skarpe snaps fra en oslo-samtid de færreste av oss eldre får innblikk i ...» Morten Langeland, Klassekampen «Hver setning vibrerer i Oliver Lovrenskis hjerteskjærende roman om en kriminell ungdomsgjeng i Oslo. Debutantens hyperrealistiske skildring er poetisk bearbeidet til usedvanlig leken litteratur som har humor og snert.» Aftenposten, årets ti beste bøker 2023 «For en svir av en debutroman! Den 19 år gamle Lovrenski har slått inn i offentligheten, inn i bokhandlerne og leserne med enorm kraft. Teksten er frisk, i sosiolekten til et heftig følge av generasjon Z øst i hovedstaden: Ivor, Marco, Arjan og Jonas. Vi møter dem i små episoder: konflikter, kriminalitet, rus, mat, men også dypt vennskap og lojalitet. En oppvekstskildring i gata som du aldri har lest tidligere.» Guri Hjeltnes, VG - Årets beste bøker 2023 «Jeg kan ikke huske å ha sett en debutant få den typen oppmerksomhet som Oliver Lovrenski har fått på veldig, veldig lenge. Og det er helt fortjent. I sin debutroman gir han en stemme til gateguttene storsamfunnet helst vil glemme, han leker med sjangre og språk, og lager et nytt og særegent format - en rimelig rå bragd for en 19-åring som aldri har gitt ut bok før. Han ble nylig også tidenes yngste mottager av Bokhandlerprisen.» Oda Faremo Lindholm, VG - Årets beste bøker NOMINERT TIL TARJEI VESAAS' DEBUTANTPRIS 2023 «Med språklig følsomhet og en stor porsjon humor, drives leseren gjennom Oslos undergrunn i høyt tempo. Det er et imponerende velkomponert verk som har slått ned i den norske offentligheten med stor kraft.» FRA JURYENS BEGRUNNELSE