John Boyne skriver ny suksesshistorie
Det er 18 år siden John Boyne erobret verden med en gutt i pysj. Med Alt som er ødelagt kommer en frittstående, svært spennende roman om søsteren. Hvilken skjebne led hun da krigen var over?
Du har kanskje lest ham før? Gutten i den stripete pyjamasen, utgitt på norsk i 2006, var en bestselger verden over, den ble både film, skuespill, ballett og opera, og var Boynes gjennombrudd. Hele 11 millioner eksemplarer ble solgt, mer enn en irsk forfatter noen gang har oppnådd. Boyne skjønte allerede den gang at han skulle skrive bok om søsteren en dag, i mange år hadde han et dokument som het Gretels fortelling. Der skrev han notater om hvem hun ble senere i livet, og ulike hendelser som formet henne.
– Planen var å skrive denne boken mot slutten av mitt eget liv, når min kreative motor, og resten av meg, hadde begynt å fuske litt, sier Boyne. – Men så kom nedstengingen og pandemien, jeg satt isolert hjemme, og følte tiden var inne. Det var fascinerende å vende tilbake til Gretel, storesøsteren til gutten i pyjamasen, etter nesten tjue år, sier John Boyne.
Til tross for søskenrelasjonen kan de to bøkene leses separat, da romanene har hver sin helt selvstendige historie.
Berlin, Paris, Sydney, London
Alt som er ødelagt er strukturert etter Gretels liv og skjebne, og etter hvor i verden hun befinner seg i tre ulike epoker. Først i Paris i 1946, etter at moren og Gretel har klart å flykte fra et kaotisk Berlin. Her opplever de hvilke utslag nazihatet kan gi etter at frigjøringen er et faktum. I midten av 1950-årene reiser Gretel til Sydney i Australia, og ikke uten grunn:
– Jeg er en lidenskapelig Australiaelsker, men valgte ikke Sydney bare fordi det er en by jeg er glad i, men fordi det er så langt fra Europa man kan komme for en som prøver å viske ut fortiden. Men også der møter Gretel sin fortid, og reiser hjem til Europa, og London, som er romanens episenter, sier Boyne.
Skyld, sorg og delaktighet
– Jeg har flere ganger blitt spurt om jeg kan si litt om hva Alt som er ødelagt handler om, uten å henvise til selve handlingen. For meg er det er en roman om skyld, delaktighet og sorg, og boken undersøker hvor medskyldig et ungt menneske, i dette tilfellet Gretel, kan være med hensyn til de historiske hendelsene som utspiller seg rundt henne. Og om hun noensinne kan befris for de grusomme forbrytelsene som hennes nærmeste begikk?
Konsekvensene av holocaust
Han leser mye og er, ikke uventet, svært fascinert av hvilke konsekvenser holocaust har hatt i det tyvende århundre. Interessen startet da Boyne var 15 år med romanen Natten av Elie Wiesel. Senere har ønsket om å lese og lære stadig mer om hva som har skjedd og hvorfor, gjort at han har tatt med seg denne interessen inn i romanene sine.
– Å skrive om jødenes skjebne under 2. verdenskrig er et risikabelt prosjekt, som innebærer at en forfatter tar på seg et stort ansvar. Jeg prøver å ha dette med meg når jeg utforsker følelsesmessige sannheter og autentiske opplevelser. Samtidig er historiene til hvert eneste menneske som mistet livet som en konsekvens av holocaust med på å sørge for at tragedien ikke skal gjenta seg, sier Boyne.
Forfatterens rolle endrer seg
Boyne er også opptatt av at rollen som forfatter har endret seg.
– Jeg husker ennå da jeg var 27 år og debuterte. Jeg trodde jeg bare kunne skrive en bok, og så ville den bli utgitt, og visste lite om forlagsvirksomheten, alle oppgavene som fulgte, festivaler, intervjuer, bokbad, turneer. Alt er endret, og det er viktig at unge forfattere forstår hvilket ansvar de har også for denne delen av aktivitetene som skal til for å vise frem hvilken fantastisk bok de har skrevet. Fremtidige forfattere som ikke tar sin del av dette ansvaret, vil sannsynligvis bare gi ut den første boken, og det var det, sier en engasjert John Boyne.
En historie vel verdt å fortelle
I Alt som er ødelagt er det Gretel som forteller om hva som skjedde, samtidig som hun prøver å glemme det. I likhet med folk flest er hun full av mangler og motsigelser. Hun er i stand til å begå stor godhet og skremmende ondskap, alt etter hvilken situasjon hun er i. Boyne vil gjerne minne oss om én ting:
– Tross alle feilene i Gretels liv og hennes medskyld i ondskapen, tross alt hun har å angre på, er historien hennes verdt å fortelle.
Av Bernt Roald Nilsen
Til toppen