Du kan lese og pugge så mye du orker, men det er de skriftlige arbeidene du produserer i løpet av studiet du i hovedsak evalueres ut fra. Du får med andre ord ikke karakterer ut fra hva du kan, men ut fra hvordan du formidler dette i en tekst.
Akademisk skriving - en skriveveiledning skal hjelpe deg til nettopp det: å knekke den akademiske skrivekoden og få deg i gang med å skrive tekster slik sensorene vil ha dem. Å bli flink til å skrive krever øvelse på lik linje med å lære å spille piano eller å bli en dyktig fotballspiller. Og den samme regelen gjelder her: Regelmessig øvelse gjør mester.
Forfatterne gir studentene pedagogiske råd om hvordan de bør jobbe med en tekst, hvordan de kan komme tidlig i gang med skrivingen, og hvordan de kan forstå og gjøre bruk av den akademiske genren når de studerer. Rådene som gis illustreres med teksteksempler fra bachelor- og masteroppgaver.
Forfatterne har i en årrekke undervist og veiledet studenter i førstesemesteremnet Akademisk skriving ved Universitetet i Bergen. Simen Andersen Øyen er stipendiat ved Senter for vitenskapsteori (UiB) og Birger Solheim er førsteamanuensis ved Institutt for filosofi og førstesemesterstudier (UiB).
I tillegg har Anders Johansen, professor i sakprosastudier (UiB), skrevet kapittelet «Sett i gang!».